Afscheid Pier Eringa

Mooie woorden bij afscheid ‘Pietje Bell’ van het spoor

Veel lof klonk er vorige week donderdag bij het feestelijk afscheid van ProRail-topman Pier Eringa, die door de jaren heen de geuzennaam Pietje Bell kreeg. Hij kreeg die naam volgens president-commissaris Hans Alders van ProRail “niet omdat hij de regels aan zijn laars lapt, maar omdat hij kijkt in hoeverre ze meebewegen”.

Toen Eringa in januari 2015 aantrad, verkeerde ProRail zich volgens Alders in een positie waarin het bedrijf in een verdomhoekje zat en de “negatieve berichten over elkaar heen tuimelden”. Volgens hem kwam dat deels door de manier waarop media over ProRail berichtten, maar ook vanwege tegenvallende resultaten en het gesloten karakter van de organisatie. “Als medewerker vond je het op een verjaardag moeilijk om te zeggen dat je voor ProRail werkzaam was.”

Alders gaf tijdens zijn speech bij het afscheid in de Inktpot in Utrecht aan dat Eringa bij zijn aantreden de ambitie had om er binnen vijf jaar voor te zorgen dat medewerkers van ProRail weer trots zijn op het bedrijf en dat de samenleving weer van ProRail zou gaan houden. Ook mochten van de topman treinen niet stilstaan en als het toch gebeurde, moesten medewerkers er “als de sodemieter voor zorgen” dat ze weer gingen rijden. “Vandaag kunnen we vaststellen dat je alles hebt bereikt. Mensen zijn trots op ProRail en hebben plezier in hun werk”, stelde de president-commissaris vast.

Dingen in beweging krijgen

Pietje Bell kwam door zijn kwajongensstreken in allerlei avonturen terecht. Alders omschreef Eringa als een bestuurder die “in staat is om dingen in beweging te krijgen”. Hij bewandelde daarbij niet altijd de koninklijke weg. Een sprekend voorbeeld hiervan is dat de topman betonblokken bij onbewaakte spoorwegovergangen plaatste, uit frustratie over impasses die waren ontstaan in het overleg tussen betrokken partijen, omwonenden en overheden. Uiteindelijk leidde zijn inspanningen ertoe dat ProRail de opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kreeg om binnen vijf jaar alle onbewaakte overwegen op te heffen.

Sommige opmerkingen van Eringa schoten wel eens in het verkeerde keelgat. Kort na zijn aantreden in 2015 gaf hij tijdens een spoorcongres zijn mening over de timing van een suïcide op het spoor tijdens de spits. Hoewel hij zijn uitspraken later deels moest intrekken, kreeg hij wel de discussie op gang over de duur van afhandeling van calamiteiten op het spoor.

“Pier neemt geen blad voor de mond. En er is ook wel eens geslikt binnen de organisatie als dat gebeurde. Als voorzitter van de raad van commissarissen kan ik zeggen dat het geen saaie periode is geweest. Je hoorde regelmatig: wat heeft Pier nu weer gezegd?”, aldus Alders. “Maar hij is er als het misgaat, maar ook als successen worden gevierd.”

Eringa’s mediagenieke karakter zorgde er tegelijkertijd ook voor dat ProRail regelmatig positief in het nieuws kwam. Bijvoorbeeld door te pleiten voor het versimpelen van regelgeving voor de spoorsector of het mogelijk maken van meer proeven op het spoor om innovatie te bevorderen. Eringa heeft er volgens Marielle Frumau, voorzitter van de ondernemingsraad, voor gezorgd dat ProRail een open bedrijf werd. “Je hebt je zowel binnen als buiten voor ProRail ingezet.”

Betrokkenheid

Operationeel directeur John Voppen gaf bij het afscheid aan aan dat Eringa medewerkers heeft aangezet tot meer scherpte en meer betrokkenheid. Bij calamiteiten stimuleerde hij hen om zelf te plaatse te gaan. Dat deed hij ook zelf door regelmatig met betrokkenen om tafel te gaan. Een voorbeeld is dat hij eind 2016 bij een boer uit Winsum op de koffie ging om over het opheffen van een spoorwegovergang te spreken. Dit had als resultaat dat de overweg werd gesloten. Volgens Voppen was Eringa 24/7 beschikbaar voor het spoorbedrijf, waarvoor hij veel waardering uitsprak. “Wij zorgen ervoor dat Nederland trots blijft op ProRail, dat wij trots blijven op ProRail en jij ook.”

“ProRail is in de positie gekomen dat het ertoe doet”, zei Eringa bij zijn afscheid. “ProRail zorgt dat de treinen blijven rijden. Het kan best dat Connexxion straks meer treinen gaat rijden, maar dat maakt ProRail mogelijk”, grapte hij in een verwijzing naar zijn nieuwe topfunctie. ProRail is volgens hem een bedrijf geworden “waar mensen met operationele scherpte werken, maar ook met heel veel plezier”.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.