ProRail-directeur Pier Eringa, foto: ProRail

Pier Eringa: bestuurders zwijgen uit angst voor carrière

Overheidsambtenaren en bestuurders moeten vaker zeggen waar het op staat. Dat gebeurt nu nog te weinig, omdat mensen bang zijn voor hun carrière. Dat zei ProRail-topman Pier Eringa donderdagochtend in het programma Spraakmakers op Radio 1.

Bestuurders die werken voor een publieke organisatie wisselen volgens de vertrekkend directeur regelmatig van functie. “Het helpt niet in je carrièreverloop als je het de politiek moeilijk maakt. Dat geeft gedoe.” Volgens hem moet men stoppen met “voorzichtig een vinger op te steken”, maar moet men als iets niet goed is “de hele hand opsteken”.

“Als ik hoor dat op de HSL een trein te lang stil staat, dan roep ik: vooruit, die mensen moeten uit de trein.” Eringa vindt dat er in sommige organisaties te veel wordt toegestaan dat mensen “middelmatig werk” leveren.

Heilige huisjes

Eringa schopte tijdens zijn loopbaan bij ProRail regelmatig tegen heilige huisjes en dat werd hem door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat niet altijd in dank afgenomen. Tijdens een debat in de Tweede Kamer in september 2015 wees toenmalig staatssecretaris Wilma Mansveld Eringa’s toenadering af met “U mag hier niet komen.” Eringa liep na afloop van het Kamerdebat over ProRail naar Mansveld toe. Het debat ging juist over de moeizame relatie tussen de staatssecretaris en Eringa.

Ook met de huidige staatssecretaris Stientje van Veldhoven had Eringa het regelmatig aan de stok. In oktober vorig jaar maakte de directeur in de media bekend een aantal onbewaakte spoorwegovergangen met betonblokken te willen afsluiten, nadat daar verschillende dodelijke ongevallen gebeurden.

Van Veldhoven gaf als reactie daarop aan dat Eringa er een traditie van maakte om in de aanloop naar een Kamerdebat over spoor met “allemaal plannetjes in de media” te verschijnen. Ze laat daarbij weten dat haar deur openstaat voor iedereen met een ‘serieus plan’. Een maand later plaatste Eringa toch een betonblok voor een onbewaakte overweg aan de Mijlerweg in Lunteren.

Effect

“De betonblokken hebben het effect gehad dat ProRail de opdracht heeft gekregen van het ministerie om binnen vijf jaar de onbewaakte overwegen op te heffen. Als dit het effect is van het roepen van bepaalde dingen, dan ben ik daar wel blij mee. Dan moet je misschien maar even niet aanbellen bij de voordeur”, blikte de topman tijdens de uitzending terug op de discussie.

“Mij gaat het om het resultaat. We willen het spoor nog beter en geschikter maken voor de toekomst. Bij alles wat ik heb geroepen dient dat de treinreiziger”, zegt de topman. ProRail had volgens ook hem ook een bestuurder nodig die dingen durft te roepen. “Het heeft geholpen om ons te brengen waar we nu zijn.”

Transdev

Pier Eringa start maandag als topman van Transdev en blijft daardoor actief in de mobiliteitssector. Hoewel NS een concurrent is van Transdev ziet Eringa het spoorbedrijf als een ‘brother in arms’. Wel vindt hij dat de reiziger gebaat is bij een beetje concurrentie. “Transdev zit nu nog met name in het bussegment. Ik ga kijken of er meer treinen kunnen rijden. Transdev houdt de lijnen die geen onderdeel uitmaken van het hoofdrailnet in de gaten.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Pier Eringa: bestuurders zwijgen uit angst voor carrière”

Ton Spies|02.09.19|16:09

Transdev gefeliciteerd met jullie nieuwe Topman.
Jammer UWV en Belastingdienst dat Pier niet jullie topman werd.
Veel succes Pier, we horen wel weer van je!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.