ProRail zet camerabeelden in om veiligheid op overwegen te vergroten

Om de veiligheid bij overwegen te verbeteren gaat ProRail vaker filmpjes plaatsen van bijna-ongelukken, zoals de spoorbeheerder eind november al een keer deed. Die amateurbeelden lijken als waarschuwing meer effect te hebben dan de dure campagnes die het bedrijf liet vervaardigen door professionele bureaus. Dat zegt topman Pier Eringa in een uitgebreid interview met Trouw.

Het filmpje van eind vorig jaar toont een filmpje waarin een jongen maar net goed wegkwam bij een onbewaakte overgang. Hij wachtte op een langskomende goederentrein, stak toen over, terwijl er uit tegengestelde richting ook nog een trein naderde. De jongen kon er nog net rakelings voorbij schieten. De website van ProRail lag daarna een paar dagen plat, aldus Eringa in Trouw. Wie betrapt wordt op roekeloos gedrag op overwegen wacht een stevige boete. In 2017 heeft ProRail een 1089 boetes uitgeschreven, een recordaantal, meldde de spoorbeheerder eerder al eens. In 2016 waren het er nog 517.

De topman zegt alle mogelijke middelen in te zetten in zijn strijd tegen onveilige overwegen. Hij is blij met het plan van staatssecretaris Van Veldhoven om binnen vijf jaar alle onbewaakte spoorwegovergangen op te heffen, maar Eringa mogen ze allemaal verdwijnen: onbewaakt en bewaakt.

Randstad en regio’s beter verbinden

In het interview pleit Eringa verder voor meer geld om met name in de drukke Randstad de spoorcapaciteit te vergroten. Ook moet er volgens hem betere verbindingen komen tussen de Randstad en regio’s elders in het land. Dat ontlast de nog steeds groeiende Randstad en kan de regio’s juist economisch versterken. “Dan kun je gewoon in de regio gaan wonen, zelf al werk je in de Randstad. De trein vliegt je heen en weer.”

Voorwaarde is wel dat de snelheid van de treinen omhoog kunnen van 140 naar 200 kilometer per uur en dat het spoor daarvoor geschikt wordt. Eringa streeft verder naar een omslag in de manier van werken bij de spoorbeheerder. Om de storingen verder terug te brengen is er jaarlijks veel meer geld nodig voor vernieuwing van het spoor. Alleen met onderhoud lukt dat volgens hem niet. Ook ziet Eringa graag dat ProRail in plaats van uitvoerder ook meer adviseur gaat worden.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.