Jan van Stappen Spoorprijs ProRail

Spoorprijs voor project Internet of Things-sensoren

ProRail-medewerkers Wim Verheul en Maurits Arnolds hebben de Jan van Stappen Spoorprijs gewonnen voor hun project met Internet of Things-sensoren. Deze sensoren meten de temperatuur van spoorstaven en zijn een troef bij het voorkomen van storingen op het spoor.

Programmamanager Innovatie Wim Verheul en tracémanager Maurits Arnolds wonnen de prijs in de categorie Beste Spoorprestatie voor verbetering aan het spoor of in de spooromgeving. Ze ontvingen de onderscheiding voor hun werk aan een project om Internet of Things-sensoren te ontwikkelen en implementeren. Deze speciale draadloze sensoren meten de temperatuur van spoorstaven en zijn ontwikkeld door technologiebedrijf Dual Inventive.

Kou of hitte

De Critical Rail Temperature Monitor 3000-sensoren van Dual Inventive meten de temperatuur van het spoor. Op basis van de ingestelde alarmwaarden worden de gebruikers gewaarschuwd in het geval deze worden overschreden. Dat kan gaan om temperaturen bij vrieskou in de winter of hitte in de zomer. De sensoren geven deze informatie draadloos door aan de Dual Inventive-applicatie MTinfo 3000. Deze sensoren zijn makkelijk te plaatsen omdat ze magnetisch zijn. Na de bevestiging meten ze de temperaturen continue.

Na een aantal proefversies van verschillende technologiebedrijven een jaar op het spoor te hebben getest, schreef ProRail een tender uit die Dual Inventive won. In totaal schafte ProRail tweeduizend sensoren aan bij Dual Inventive, inclusief de connectiviteit, het MTinfo 3000 platform en bijbehorende APP. De sensoren werden in november 2017 op het spoor bevestigd.

Bevroren wissels

Ingenieur Jasper Corvers van Dual Inventive is nauw betrokken geweest bij het project. “Deze sensoren zijn op twee momenten van toegevoegde waarde. In de wintermaanden monitoren ze de temperatuur van de wissels. Zo meten ze of de wisselverwarmingssystemen functioneren. Wisselverwarming zorgt er in de winter voor dat sneeuw of stukken ijs het wissel niet kunnen blokkeren. Dit voorkomt verstoringen van het treinverkeer.”

In de zomer kunnen de sensoren gebruikt worden voor de hitteschouw. Spoorstaven kunnen bij hitte uitzetten. “Vooral spoorbruggen moeten dan extra in te gaten worden gehouden, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten,” zegt Corvers. “Zo kunnen de sensoren zowel in de warme zomermaanden als de strenge kou van de winter voorkomen dat de treinreiziger de dupe wordt van de weersomstandigheden.”

Spoorprijs

De Jan van Stappen Spoorprijs is bedacht door NS en ProRail voor medewerkers die een bijdrage leveren aan het verbeteren van treinreizen. De prijs is vernoemd naar ingenieur Jan van Stappen. Hij werkte van 1922 tot 1940 bij NS. Naast Beste Spoorprestatie, is er ook een categorie Beste Klantbeleving voor de verbetering van de reisbeleving. ‘Selfieconducteurs’ Mustafa Hosgören en Onur Yürükel van NS wonnen in deze categorie.

Lees ook:

Dual Inventive wint tender voor 2000 Internet of Things-sensoren

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.