Robert Oosterhof

Robert Oosterhof vertrekt als directeur RailAlert

Robert Oosterhof vertrekt als directeur van RailAlert. Hij gaat op 1 juni aan de slag bij Ricardo Rail als business manager Consultancy Infra and Signalling. Oosterhof kijkt ‘met trots’ terug op de periode dat hij aan de leiding stond van RailAlert vanwege de belangrijke stappen die er zijn gemaakt op het gebied van veiligheid.

In november van dit jaar zou de termijn van Oosterhof eindigen. RailAlert heeft inmiddels een uitvraag voor een nieuwe directeur in gang gezet. Bestuursvoorzitter Co van der Aa zal de organisatie tijdens de overgangsperiode leiden.

Veiligheidsbeleid railinfrabranche

Oosterhof was bijna vier jaar verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van stichting RailAlert en het uitdragen van het veiligheidsbeleid in en buiten de railinfrabranche. Daarvoor was hij werkzaam bij ProRail als manager Bouwmanagement.

Binnen Stichting RailAlert werken opdrachtgevers en opdrachtnemers in de spoorsector samen aan het verbeteren van de arbeidsveiligheid bij werkzaamheden. RailAlert is gevestigd in Railcenter in Amersfoort (zie foto). Het verschil met bijvoorbeeld Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is volgens Oosterhof dat RailAlert ‘geen handhavende instantie is’.

“Onze inspecteurs controleren op afwijkingen van de regels, zoals bijvoorbeeld op het dragen van werkschoenen. Bedrijven hebben hun eigen verantwoordelijkheid voor het uitdelen van sancties. ProRail kan wel sanctioneren op toegang. Onze inspecteurs gaan naast het uitvoeren van controles ook coachende gesprekken aan met spoormedewerkers.”

Mijlpalen

Oosterhof kijkt ‘met trots’ terug op de periode dat hij aan de leiding stond van RailAlert vanwege de belangrijke stappen die er zijn gemaakt op het gebied van veiligheid. “Op 1 januari 2015 is het DVP (Digitaal Veiligheidspaspoort, red.) in beheer van RailAlert gekomen. Het product is na verloop van tijd verder uitgebreid. Ook lokaal spoor is hierbij aangesloten.” De DVP-pas geeft aan dat spoormedewerkers de juiste certificaten hebben om werkzaamheden aan de railinfra uit te voeren.

Daarnaast vertelt de vertrekkend directeur dat er stappen zijn gemaakt op het gebied van regelgeving en certificering. “We hebben veel meer spoorproducten gecertificeerd. Ook hebben we een eigen hekwerk gecertificeerd om de spoorveiligheid bij werkzaamheden te verbeteren.”

Veilig werken

Veiligheid is een groot goed en lang niet altijd vanzelfsprekend, stelt Oosterhof. “Daarom is het goed dat er een organisatie als RailAlert bestaat van waaruit we de scherpte en de verdere ontwikkeling op veiligheidsniveau kunnen vormgeven.” Oosterhof wenst zijn aankomende opvolger veel succes met de verdere invulling hiervan.

Lees ook:

Controle Digitaal Veiligheidspaspoort spoor gekoppeld aan intekenen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.