Inspectie van een trein door Inspectie Leefomgeving en Transport

Inspectie Leefomgeving en Transport wil nauwer samenwerken met spoorsector

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat reorganiseren en wil nauwer samenwerken met de spoorsector. Dat liet ILT maandag weten tijdens de Railsectordag. “Vroeger heeft ILT de sector een beetje de rug toegekeerd, maar dat willen we nu veranderen,” zegt de nieuwe directeur Veiligheid en Instituties Jacqueline Lamé. De reorganisatie heeft geen gevolgen voor de personele bezetting.

De inspectie is zich veel meer bewust van de verhoudingen tussen ILT en de spoorsector, vertelt Lamé. “We hebben geleerd, door middel van onderzoek, dat we ons een beetje met de rug naar de sectoren toe zijn gaan opstellen. Uit het onderzoek bleek dat de sector vooral dacht: ‘ILT heeft wel belangrijke rol, maar we zien de inspectie weinig. En het is lastig met de organisatie in contact te komen.’”

Dat moet de komende jaren gaan veranderen. “Ik vind het heel belangrijk als we vanaf dit moment een vorm van samenwerking vinden waarin we over en weer met elkaar kunnen praten,” zegt Lamé. “Over wat uw verwachtingen zijn als sector van toezicht, zodat wij daar rekening mee kunnen houden bij inspectie. Het heeft namelijk weinig zin als wij rondlopen met onze checklisten, maar als de sector zegt: ‘Dit helpt ons eigenlijk niet veel verder’.”

Kennis uitwisselen

De inspectie gaf tijdens de bijeenkomst meer te willen samenwerken en kennis uitwisselen. John Kusters van ILT gaf aan hoe de organisatie dat wil doen: “De inspectie heeft een kring van betrokken spoorbedrijven bij elkaar gezet. Vorig jaar zijn we veel meer met hen in gesprek gegaan. Daarbij vragen we aan hen: hoe zien jullie inspecties? We betrekken de sector bij de ontwikkeling van ILT,” vertelt ILT woordvoerder John Kusters.

“Maar we vragen ook aan de sector of ze naar ons willen stappen,” vervolgt Kusters. “Zodra ze ergens tegenaan lopen bij het toezicht, kunnen ze bij ons aan de bel trekken en gaan we daarover in gesprek.”

Actieve houding

ILT wil graag gebruik maken van de kennis in de sector, en vraagt daarom een actieve houding van de spoorsector zelf, zegt Kusters. “We hebben tenslotte hetzelfde doel: veilig verkeer, onder andere op het spoor. We vragen wel meer van bedrijven, maar dat is uiteindelijk in hun eigen voordeel. Dat betekent namelijk dat wij minder hoeven te controleren.”

Ook binnen de organisatie zelf moet meer kennis onderling worden gedeeld. Daarvoor wordt ILT gereorganiseerd. Op dit moment is de inspectie in domeinen opgesplitst, namelijk in bijvoorbeeld rail en luchtvaart. Straks is de organisatie anders ingedeeld: alle veiligheidsgerelateerde onderwerpen worden bij elkaar gebracht. Dat geldt ook voor vergunningen.

“We willen soortgelijke activiteiten concentreren en ze een duwtje in de rug geven. Dat wil niet zeggen dat iedereen elkaars werk gaat doen: specialismen en marktvensters blijven,” aldus de nieuwe directeur Vergunningverlening Roeland Nieuweboer. Lamé voegt toe: “Een luchtvaartinspecteur gaat straks niet een trein inspecteren. Maar we zijn er wel van overtuigd dat die mensen in de manier waarop ze hun werk aanpakken wel degelijk van elkaar kunnen leren.”

Veiligheid

Lamé is straks directeur van Veiligheid en Instituties. Onder haar verantwoordelijkheid vallen drie peilers: Gevaarlijke Stoffen en Organismes, Instituties, en Veiligheid en Mobiliteit. Alles wat te maken heeft met spoor valt onder de laatste peiler, behalve de infrastructuur. Infra valt straks waarschijnlijk onder Instituties.

De details van de reorganisatie worden nog uitgewerkt. Er gaan geen banen verloren. ILT test de nieuwe indeling van de organisatie tot eind dit jaar. Dan wordt ook bekend of er banen bijkomen.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “Inspectie Leefomgeving en Transport wil nauwer samenwerken met spoorsector”

Arco Sierts|26.04.18|23:33

Verwacht Lamé nou echt dat de communicatie met de sectoren verbetert als zij ILT reorganiseert op basis van intern gekozen specialisaties? Alles wijst op een directie die weer ‘es wat nieuws probeert, maar er inhoudelijk weinig van begrijpt. Dat biedt hoop voor de toekomst. Gelukkig word deze kaste van onkundigen door de overheid goed betaald, en kunnen ze na gedane arbeid weer snel ergens anders terecht – om nieuwe bestuurs- en toezichtsrampen aan te richten. Je zou er bijna cynisch van worden.

John rdam|30.04.18|16:20

Wanneer een organisatie bezig is met reorganiseren is men vooral bezig met zichzelf. Dus heeft de buitenwereld er minder last van ;-)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.