‘Besluit omvorming ProRail onzorgvuldig en onfatsoenlijk’

Het besluit om van ProRail een publieke organisatie te maken is onzorgvuldig en onfatsoenlijk. Dat zegt voorzitter Godelieve Kok van de ondernemingsraad van ProRail. “We hebben vorige maand met staatssecretaris Dijksma afgesproken dat er eerst een onderzoek zou komen naar de gevolgen van een structuurverandering van ProRail. Er wordt nu niet gedaan wat was afgesproken.” Meerdere bronnen meldden dat het kabinet vrijdag akkoord zou zijn gegaan met het voorstel van de staatssecretaris om van ProRail een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) onder het ministerie van Infrastructuur te maken.

Een woordvoerder van het ministerie wil woensdag de berichtgeving over het kabinetsbesluit niet bevestigen. Wel meldt ze dat de vraag óf ProRail wordt omgevormd in een publieke organisatie ‘niet ter discussie staat’. “Op dit moment wordt er een onderzoek gedaan naar de verschillende vormen van publieke organisaties. Dat kan een ZBO of een Agentschap zijn. Daar binnen zijn ook nog diverse smaken.”

“We onderzoeken bij welke vorm de kosten voor de samenleving en de arbeidsrechtelijke gevolgen het kleinst zijn. De stand van zaken wordt voor het AO Spoor in de Tweede Kamer van 27 oktober bekendgemaakt”, aldus de woordvoerder.

Structuurverandering

Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV meldde maandag op basis van bronnen binnen de top van het ministerie dat er vrijdag is besproken dat het onverstandig is om ProRail om te vormen tot een Agentschap, waardoor de ZBO de meest voor de hand liggende optie lijkt te zijn. Spithorst vindt dat er uitgezocht moet worden wie binnen het ministerie aan de NOS heeft gemeld dat er een besluit zou zijn genomen over de structuurverandering van ProRail. “Hoe kan het, dat vanuit politiek Den Haag naar de NOS wordt gelekt over een Kabinetsberaad inzake de toekomst van ProRail? Terwijl ProRail zelf en de andere betrokkenen van niets wisten?”

Godelieve Kok reageert op de uitspraken van Spithorst: “Het ministerie laat formeel niet blijken dat het anders zou zijn.” Wel geeft ze aan het vreemd te vinden om via de pers te vernemen dat er al een besluit is genomen, zonder dat het ministerie de OR hierover heeft geïnformeerd.

Spoorbeheerder

FNV Spoor vindt het mogelijke besluit van het kabinet voorbarig en overhaast. Vakbondbestuurder Jacqueline Lohle: “Als je ProRail onder verantwoordelijkheid plaatst van het ministerie, dan maak je de afstand tussen NS en de spoorbeheerder alleen maar groter. En hoe verder de spoorbedrijven uit elkaar staan, hoe meer problemen, vooral in de communicatie en afstemming. Een kwalitatief goed spoor komt er alleen als NS en ProRail dichter bij elkaar gebracht worden, bijvoorbeeld in een holding, zoals bij DB in Duitsland en SNCF in Frankrijk.”

Lohle ziet nog een ander gevaar, namelijk dat de NS in de uitverkoop gaat: “Als de politieke partijen hun handen van NS aftrekken, dan is het vrij spel. Wij maken ons zorgen over de verkoop van het grootste Nederlandse bedrijf.”

Structuurwijziging

Dijksma hoopt met de structuurwijziging van ProRail meer grip te krijgen op de bedrijfsvoering van ProRail. De bewindsvrouw verwacht dat als ProRail dichter bij het ministerie staat, ze beter kan sturen op deze problemen. Ook denkt ze dat de verantwoording aan de Tweede Kamer beter zal verlopen.

De spoorsector is faliekant tegen de plannen van de staatssecretaris. Zij vrezen dat de tarieven van de gebruiksvergoeding voor het spoor met 21 procent zal toenemen na de structuurwijziging en dat de treinkaartjes duurder worden, omdat een overheidsorganisatie geen BTW mag aftrekken.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.