‘Nederlands spoor te duur en te ingewikkeld’

Het Nederlandse spoor is duurder en ingewikkelder van opzet dan het Zwiterse spoor. Dat komt mede door het gebruik van veel onderaannemers. dat zegt Paul Blumenthal die verantwoordelijk is geweest voor de planning, besluitvorming en invoering van het Zwitserse spoorplan ‘Bahn 2000’.

Spoorwegen

Blumenthal zegt in NRC Next dat het niet klopt dat het Zwitserse spoornet vele malen duurder is. De extra kosten die de Zwitserse spoorwegen maken komen vooral voort uit de aanleg van vele viaducten en tunnels die nodig zijn in een berggebied.

In de praktijk is het Nederlandse stelsel duurder en ingewikkelder, omdat er veel meer mensen werken aan het spoor via onderaannemers. In Zwiterserland werken de mensen allemaal voor de spoorwegen zelf.

Traject

Blumenthal ziet een aantal oorzaken voor de ellende op het Nederlandse spoor. In tegenstelling tot Zwitserland heeft Nederland een gecompliceerd spoornet. Een storing op een bepaald traject heeft zo al snel effect op een ander traject.

In Zwitserland rijden machinisten ook niet verspreid over het land, ze werken in hun eigen regio. Ook zijn de dienstregelingen van stoptreinen en intercity’s in Zwitserland meer van elkaar losgekoppeld.

ProRail

Wat ook een rol heeft gespeeld is dat hier geen duidelijke nationale eisen en richtlijnen gelden. Daardoor konden NS en ProRail op een chaosdag zelf nog de dienstregeling wijzigen met alle gevolgen van dien.

De Zwitsers zijn overigens al actief op het Nederlandse spoornet, bij de regionale vervoerders. Daar is het Nieuwe Spoorplan uit voortgekomen, wat leidt tot een beter beheersbaar netwerk bij calamiteiten. ProRail heeft hier ook al interesse in getoond.

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.