Tram

Enschede legt opnieuw plannen voor tramverbinding op tafel

In een nieuwe toekomstvisie voor Enschede wordt serieus nagedacht over de aanleg van een tramverbinding tussen Enschede en Hengelo, via de campus van de Universiteit Twente (UT). Pushish Images / Shutterstock

In een nieuwe toekomstvisie voor Enschede wordt serieus nagedacht over de aanleg van een tramverbinding tussen Enschede en Hengelo, via de campus van de Universiteit Twente (UT). Dit oude plan, dat meer dan een eeuw geleden ontstond, wordt nieuw leven ingeblazen. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) wil in de komende jaren onderzoeken of een dergelijke tramlijn haalbaar is.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: OVPro

5 reacties op “Enschede legt opnieuw plannen voor tramverbinding op tafel”

Marc Busio|08.09.23|15:15

Dit begint toch wel hilarisch te worden. Aan de ene kant van ons kleine landje worstelen ze al meer dan tien jaar om een tramlijn aangelegd te krijgen over een universiteitscampus, gaan ze aan de andere kant ook zo’n plan ontwikkelen! Nota bene, beide steden hebben een station in de nabijheid van hun universiteit(‘Delft Campus’/’Enschede Kennispark’)Het is mij een raadsel wat er toch zo magisch is aan tram dat bij lokale bestuurders het hoofd op hol brengt? Dat je dan bij de grote steden hoort?

Cornelius Koelewijn|08.09.23|17:49

De busboeren zullen wel meteen beginnen te roepen dat BRT de oplossing is!
Maar goed, die hebben ook niets anders in de aanbieding.

Tjeerd Nijeholt|08.09.23|18:24

Hilarisch? Valt wel mee. Denk bv aan: 1) de afstand tussen station Enschede Kennispark en de ‘Hoofdingang’ vd Campus’; 2) de uitgestrektheid vd campus; 3) verschil in aard, capaciteit & frequentie tussen trein & tram; 4) scheiden v lokaal & interlokaal verkeer? Wanneer ik aan volledig benutte bus- én tramcapaciteit denk tussen Utrecht CS en de Universiteit v Utrecht, dan denk ik dat Twente met meer ruimte voor een dergelijk OV, een goede kandidaat is voor een tram, en op z’n minst een onderzoek.

A C F Sierts|08.09.23|18:47

@Marc: het antwoord is heel simpel. Verkeersambtenaren, adviesburo-consultants en ruimtelijke ordenaars leren nergens iets over klant/markt-gericht ontwerpen. Alles draait om systemen en systeemhierarchie. Een tram staat ‘hoger’ in de systeemordening. DUS moet je een tram hebben. En als je die al hebt, dan is metro ‘next level’. Het is een inzicht- en opleidingsprobleem.

Robert Jan Roos|13.09.23|21:59

Goede studie gewenst. Van AGLO-lijn naar AGLO-net en nu weer iets als Aglo-lijn. Misschien een goed idee om te beginnen met wat de bestaande én de toekomstige, de nog niet, klant wilt/verlangt. Dus voor dat de techniek wordt ingevuld. Succes

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Enschede legt opnieuw plannen voor tramverbinding op tafel | SpoorPro.nl
Tram

Enschede legt opnieuw plannen voor tramverbinding op tafel

In een nieuwe toekomstvisie voor Enschede wordt serieus nagedacht over de aanleg van een tramverbinding tussen Enschede en Hengelo, via de campus van de Universiteit Twente (UT). Pushish Images / Shutterstock

In een nieuwe toekomstvisie voor Enschede wordt serieus nagedacht over de aanleg van een tramverbinding tussen Enschede en Hengelo, via de campus van de Universiteit Twente (UT). Dit oude plan, dat meer dan een eeuw geleden ontstond, wordt nieuw leven ingeblazen. Het college van burgemeester en wethouders (B&W) wil in de komende jaren onderzoeken of een dergelijke tramlijn haalbaar is.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Merijn van Merrienboer

Bron: OVPro

5 reacties op “Enschede legt opnieuw plannen voor tramverbinding op tafel”

Marc Busio|08.09.23|15:15

Dit begint toch wel hilarisch te worden. Aan de ene kant van ons kleine landje worstelen ze al meer dan tien jaar om een tramlijn aangelegd te krijgen over een universiteitscampus, gaan ze aan de andere kant ook zo’n plan ontwikkelen! Nota bene, beide steden hebben een station in de nabijheid van hun universiteit(‘Delft Campus’/’Enschede Kennispark’)Het is mij een raadsel wat er toch zo magisch is aan tram dat bij lokale bestuurders het hoofd op hol brengt? Dat je dan bij de grote steden hoort?

Cornelius Koelewijn|08.09.23|17:49

De busboeren zullen wel meteen beginnen te roepen dat BRT de oplossing is!
Maar goed, die hebben ook niets anders in de aanbieding.

Tjeerd Nijeholt|08.09.23|18:24

Hilarisch? Valt wel mee. Denk bv aan: 1) de afstand tussen station Enschede Kennispark en de ‘Hoofdingang’ vd Campus’; 2) de uitgestrektheid vd campus; 3) verschil in aard, capaciteit & frequentie tussen trein & tram; 4) scheiden v lokaal & interlokaal verkeer? Wanneer ik aan volledig benutte bus- én tramcapaciteit denk tussen Utrecht CS en de Universiteit v Utrecht, dan denk ik dat Twente met meer ruimte voor een dergelijk OV, een goede kandidaat is voor een tram, en op z’n minst een onderzoek.

A C F Sierts|08.09.23|18:47

@Marc: het antwoord is heel simpel. Verkeersambtenaren, adviesburo-consultants en ruimtelijke ordenaars leren nergens iets over klant/markt-gericht ontwerpen. Alles draait om systemen en systeemhierarchie. Een tram staat ‘hoger’ in de systeemordening. DUS moet je een tram hebben. En als je die al hebt, dan is metro ‘next level’. Het is een inzicht- en opleidingsprobleem.

Robert Jan Roos|13.09.23|21:59

Goede studie gewenst. Van AGLO-lijn naar AGLO-net en nu weer iets als Aglo-lijn. Misschien een goed idee om te beginnen met wat de bestaande én de toekomstige, de nog niet, klant wilt/verlangt. Dus voor dat de techniek wordt ingevuld. Succes

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.