Hasselt-Station

Maastricht dreigt met rechter na uitblijven miljoenen uit Hasselt

Zo had de tram van Hasselt naar Maastricht er uit moeten gaan zien. De Lijn

De gemeente Maastricht heeft in een dringende brief aan de gemeente Hasselt gevraagd om snel met miljoenen over de brug te komen. Hasselt is Maastricht namelijk nog 22,6 miljoen euro verschuldigd voor de gemaakte kosten voor de tramverbinding tussen beide steden, die er door toedoen van de Belgen nooit kwam. De afhandeling van het omstreden tramdossier verloopt vanuit België uiterst stroperig.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

12 reacties op “Maastricht dreigt met rechter na uitblijven miljoenen uit Hasselt”

Marc Busio|24.05.23|12:08

Tien jaar lang hebben bestuurders, consultants en adviseurs hun boterhammetje kunnen verdienen aan de hersenspinsels rond dit totaal kansloze project, nu is het de beurt aan de juristen om hun buidel te gaan vullen. Het is niet voor niets dat de spoorlijn tussen deze twee steden vele decennia geleden al in onbruik is geraakt en het is niet voor niets dat er in plaats daarvan enkel matig gevulde bussen rijden: er is gewoon geen potentieel reizigersvolume voor deze verbinding!

Illya Vaes|24.05.23|15:18

Als het kansloos was, was dat door al die autogeile mensen die er niet in geloven. Nu begint de ene niet-gelover al de anderen ervoor uit te maken. Ook een stilstaande klok is twee maal per etmaal correct.
Met dezelfde rationale zou er voor de A67 geen potentieel zijn geweest, want er was geen spoorlijn (meer).
Dat onwilligee bestuurders nu beweren “door toedoen van de Belgen” is een gotspe. Net als de IJzeren Rijn wilden de Belgen dit en hebben de Nederlanders jaren obstructie gepleegd!

Illya Vaes|24.05.23|17:35

Vergelijk het gedrag in Maastricht met dat in Leiden rond de Rijn-Gouwelijn, waar net zo lang obstructie gepleegd is (door fietsers nota bene) totdat er een vroem-vroembestuur in de provincie die het geld voor het openbaar railvervoer inpikte voor NOG meer asfalt en beton.
Ach, daar zal wel geen vervoersspanning zijn geweest volgens de vast anti-railer hier.

Marc Busio|25.05.23|10:39

Maastricht is de hoofdstad van de Nederlandse provincie Limburg met alle mogelijke voorzieningen, Hasselt is de hoofdstad van de Belgische provincie Limburg met alle mogelijke voorzieningen, tot een universiteit aan toe. Er valt dus helemaal geen intensief reizigersverkeer te verwachten tussen die twee steden, niet met de auto en dus ook niet met het openbaar vervoer. Bus en tram zijn enkel relevant binnen een verzorgingsgebied, niet tussen twee verzorgingsgebieden.

Illya Vaes|26.05.23|17:22

Nee, tussen Amsterdam (hoofdstad NL met alle voorzieningen) en Utrecht (hoofdstad Utrecht met alle voorzieningen) is ook helemaal geen reizigerspotentieel.
Mooi voorbeeld van kaartstaar en doelredeneren.

Illya Vaes|26.05.23|17:24

En nogmaals, volgens dezelfde redenering is er tussen de “verzorgingsgebieden” Antwerpen en Eindhoven ook geen vervoersspanning te verwachten. Dus waarom ligt daar WEL een A67?

Marc Busio|27.05.23|10:11

Tussen A’dam en Utrecht ligt geen tramlijn maar een spoorlijn en daar reizen al bijna twee eeuwen lang zoveel mensen over dat er inmiddels vier sporen liggen. Tussen Hasselt en Maastricht ligt een enkel spoortje waar meer dan een halve eeuw geleden al zo weinig mensen over reisden dat men er het personenvervoer heeft gestaakt. Een bus heeft het sindsdien overgenomen, blijkt het reizigersvolume prima aan te kunnen en bereikt de mensen in de tussenliggende dorpen dichter bij hun huis.

Marc Busio|27.05.23|10:36

De A67 is de kortste snelwegverbinding van de haven van Antwerpen met het Duitse achterland, waar veel goederen voor worden overgeslagen. Ooit was dat een spoorverbinding, de zgn. IJzeren Rijn, maar die is nooit een succes geworden omdat men de voorkeur gaf aan vrachtwagenvervoer dat veel goedkoper en flexibeler is.

A C F Sierts|30.05.23|21:25

@Marc: op basis van mijn eigen ervaringen met Enschede-Gronau (eerder een belbusje over de grens met 8-persoons-taxibusje) kan 1 conclusie glashelder getrokken worden: de kwaliteit van het aanbod bepaalt op doorslaggevende wijze de OV-vervoersvraag. Geen enkel vervoersmodel voorspelde het huidige (renderende!) spoorvervoer. Voor mij is er geen enkele twijfel over de kansen van een sneltram Hasselt-Maastricht. Dat dit project gecrasht is, is puur een kwestie van incompetentie & politiek gedraai.

A C F Sierts|30.05.23|21:40

@ Marc : dat het personenvervoer per spoor tussen Maastricht & Hasselt eertijds is gestaakt, heeft dezelfde reden als waarom het tussen Enschede & Gronau verdween: het spoor was te log en te technoburocratisch om zich aan te passen en te moderniseren, plus dat de prioriteit van de centrale spoordirectie & de landelijke politiek niet bij klein regiospoor en al helemaal niet bij klein grensoverschrijdend vervoer lag. Terecht geef je aan dat bus het locaal beter kon. Behalve doorgaand vervoer…

Marc Busio|31.05.23|17:19

Over de vraag of dit project onder gunstiger politiek/bestuurlijk gesternte wel had kunnen slagen valt wel iets te zeggen. Want zijn er uberhaupt ergens in Belgie grensoverschrijdende spoorlijnen die na stillegging weer met enig succes gereactiveerd zijn? Zijn er uberhaupt in Belgie spoorlijnen die met enig succes omgebouwd zijn tot tramlijn? Volgens mij is het antwoord op beide vragen ‘nee’. Waarom had het hier dan wel moeten slagen? Omdat Nederland daar wel zo succesvol in is?

Geert Limme|07.06.23|12:15

Een auto die in de file staat of geparkeerd in veel te dure parkeertorens brengt veel meer op dan een goed uitgebouwd en milieuvriendelijker OV. Keuze is dan snel gemaakt door de politiek. Dit is een wereldprobleem.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Maastricht dreigt met rechter na uitblijven miljoenen uit Hasselt | SpoorPro.nl
Hasselt-Station

Maastricht dreigt met rechter na uitblijven miljoenen uit Hasselt

Zo had de tram van Hasselt naar Maastricht er uit moeten gaan zien. De Lijn

De gemeente Maastricht heeft in een dringende brief aan de gemeente Hasselt gevraagd om snel met miljoenen over de brug te komen. Hasselt is Maastricht namelijk nog 22,6 miljoen euro verschuldigd voor de gemaakte kosten voor de tramverbinding tussen beide steden, die er door toedoen van de Belgen nooit kwam. De afhandeling van het omstreden tramdossier verloopt vanuit België uiterst stroperig.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

12 reacties op “Maastricht dreigt met rechter na uitblijven miljoenen uit Hasselt”

Marc Busio|24.05.23|12:08

Tien jaar lang hebben bestuurders, consultants en adviseurs hun boterhammetje kunnen verdienen aan de hersenspinsels rond dit totaal kansloze project, nu is het de beurt aan de juristen om hun buidel te gaan vullen. Het is niet voor niets dat de spoorlijn tussen deze twee steden vele decennia geleden al in onbruik is geraakt en het is niet voor niets dat er in plaats daarvan enkel matig gevulde bussen rijden: er is gewoon geen potentieel reizigersvolume voor deze verbinding!

Illya Vaes|24.05.23|15:18

Als het kansloos was, was dat door al die autogeile mensen die er niet in geloven. Nu begint de ene niet-gelover al de anderen ervoor uit te maken. Ook een stilstaande klok is twee maal per etmaal correct.
Met dezelfde rationale zou er voor de A67 geen potentieel zijn geweest, want er was geen spoorlijn (meer).
Dat onwilligee bestuurders nu beweren “door toedoen van de Belgen” is een gotspe. Net als de IJzeren Rijn wilden de Belgen dit en hebben de Nederlanders jaren obstructie gepleegd!

Illya Vaes|24.05.23|17:35

Vergelijk het gedrag in Maastricht met dat in Leiden rond de Rijn-Gouwelijn, waar net zo lang obstructie gepleegd is (door fietsers nota bene) totdat er een vroem-vroembestuur in de provincie die het geld voor het openbaar railvervoer inpikte voor NOG meer asfalt en beton.
Ach, daar zal wel geen vervoersspanning zijn geweest volgens de vast anti-railer hier.

Marc Busio|25.05.23|10:39

Maastricht is de hoofdstad van de Nederlandse provincie Limburg met alle mogelijke voorzieningen, Hasselt is de hoofdstad van de Belgische provincie Limburg met alle mogelijke voorzieningen, tot een universiteit aan toe. Er valt dus helemaal geen intensief reizigersverkeer te verwachten tussen die twee steden, niet met de auto en dus ook niet met het openbaar vervoer. Bus en tram zijn enkel relevant binnen een verzorgingsgebied, niet tussen twee verzorgingsgebieden.

Illya Vaes|26.05.23|17:22

Nee, tussen Amsterdam (hoofdstad NL met alle voorzieningen) en Utrecht (hoofdstad Utrecht met alle voorzieningen) is ook helemaal geen reizigerspotentieel.
Mooi voorbeeld van kaartstaar en doelredeneren.

Illya Vaes|26.05.23|17:24

En nogmaals, volgens dezelfde redenering is er tussen de “verzorgingsgebieden” Antwerpen en Eindhoven ook geen vervoersspanning te verwachten. Dus waarom ligt daar WEL een A67?

Marc Busio|27.05.23|10:11

Tussen A’dam en Utrecht ligt geen tramlijn maar een spoorlijn en daar reizen al bijna twee eeuwen lang zoveel mensen over dat er inmiddels vier sporen liggen. Tussen Hasselt en Maastricht ligt een enkel spoortje waar meer dan een halve eeuw geleden al zo weinig mensen over reisden dat men er het personenvervoer heeft gestaakt. Een bus heeft het sindsdien overgenomen, blijkt het reizigersvolume prima aan te kunnen en bereikt de mensen in de tussenliggende dorpen dichter bij hun huis.

Marc Busio|27.05.23|10:36

De A67 is de kortste snelwegverbinding van de haven van Antwerpen met het Duitse achterland, waar veel goederen voor worden overgeslagen. Ooit was dat een spoorverbinding, de zgn. IJzeren Rijn, maar die is nooit een succes geworden omdat men de voorkeur gaf aan vrachtwagenvervoer dat veel goedkoper en flexibeler is.

A C F Sierts|30.05.23|21:25

@Marc: op basis van mijn eigen ervaringen met Enschede-Gronau (eerder een belbusje over de grens met 8-persoons-taxibusje) kan 1 conclusie glashelder getrokken worden: de kwaliteit van het aanbod bepaalt op doorslaggevende wijze de OV-vervoersvraag. Geen enkel vervoersmodel voorspelde het huidige (renderende!) spoorvervoer. Voor mij is er geen enkele twijfel over de kansen van een sneltram Hasselt-Maastricht. Dat dit project gecrasht is, is puur een kwestie van incompetentie & politiek gedraai.

A C F Sierts|30.05.23|21:40

@ Marc : dat het personenvervoer per spoor tussen Maastricht & Hasselt eertijds is gestaakt, heeft dezelfde reden als waarom het tussen Enschede & Gronau verdween: het spoor was te log en te technoburocratisch om zich aan te passen en te moderniseren, plus dat de prioriteit van de centrale spoordirectie & de landelijke politiek niet bij klein regiospoor en al helemaal niet bij klein grensoverschrijdend vervoer lag. Terecht geef je aan dat bus het locaal beter kon. Behalve doorgaand vervoer…

Marc Busio|31.05.23|17:19

Over de vraag of dit project onder gunstiger politiek/bestuurlijk gesternte wel had kunnen slagen valt wel iets te zeggen. Want zijn er uberhaupt ergens in Belgie grensoverschrijdende spoorlijnen die na stillegging weer met enig succes gereactiveerd zijn? Zijn er uberhaupt in Belgie spoorlijnen die met enig succes omgebouwd zijn tot tramlijn? Volgens mij is het antwoord op beide vragen ‘nee’. Waarom had het hier dan wel moeten slagen? Omdat Nederland daar wel zo succesvol in is?

Geert Limme|07.06.23|12:15

Een auto die in de file staat of geparkeerd in veel te dure parkeertorens brengt veel meer op dan een goed uitgebouwd en milieuvriendelijker OV. Keuze is dan snel gemaakt door de politiek. Dit is een wereldprobleem.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.