Vlaamse regering trekt stekker uit tramlijn Maastricht-Hasselt

Afbeelding: Trammaastrichthasselt

Geen nieuwe tramverbinding maar de inzet van elektrische bussen moet het openbaar vervoer tussen Hasselt en Maastricht verbeteren. Dat is althans de conclusie van de Vlaamse regering en de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “Vlaamse regering trekt stekker uit tramlijn Maastricht-Hasselt”

Marc Busio|24.05.22|10:07

Bravo! Eindelijk heeft men de moed op weten te brengen om af te zien van dit onrealistische plan. De huidige en te verwachten reizigersaantallen tussen deze twee steden zijn domweg te gering om een dergelijke dure vorm van openbaar vervoer te rechtvaardigen. Maar ja, in de afgelopen jaren hebben uiteraard weer wel talloze consultants, ambtenaren en onderzoekers hier hun boterhammetje aan kunnen verdienen.

Cornelius Koelewijn|24.05.22|13:41

Vooral een politieke beslissing. De ministers is van de rechtse VLD – dat is vooral een pro-auto partij (net als de NL-collega’s van de VVD). En de lobby van bussenboer Van Hool is opnieuw succesvol geweest.

Ron Swart|30.05.22|12:00

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Een tram die plm. 300 meter keert bij het station van Hasselt en het eindpunt heeft op de linker Maasoever nabij de Wilhelminabrug in Maastricht is natuurlijk een gotspe.

Illya Vaes|30.05.22|12:30

“18 jaar obstructie gepleegd” zou meer conform de realiteit zijn.
Als voorgenomen aanleg van autowegen zoveel tijd (en geld) zou kosten, zouden partijen als VVD en VLD allang de planologische wetten hebben veranderd. Oh wacht, dat hebben ze ook gedaan. Want wegen zijn altijd “realistisch” en “bereikbaarheid verbeterend” terwijl OV-verbindingen altijd “rendabel” moeten zijn. Ruimtegebruik, landschap, lucht zonder fijnstof (vooral van banden, dus ook e-auto’s), klimaat? Boeit niet! Vroem-vroem.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vlaamse regering trekt stekker uit tramlijn Maastricht-Hasselt | SpoorPro.nl

Vlaamse regering trekt stekker uit tramlijn Maastricht-Hasselt

Afbeelding: Trammaastrichthasselt

Geen nieuwe tramverbinding maar de inzet van elektrische bussen moet het openbaar vervoer tussen Hasselt en Maastricht verbeteren. Dat is althans de conclusie van de Vlaamse regering en de minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

4 reacties op “Vlaamse regering trekt stekker uit tramlijn Maastricht-Hasselt”

Marc Busio|24.05.22|10:07

Bravo! Eindelijk heeft men de moed op weten te brengen om af te zien van dit onrealistische plan. De huidige en te verwachten reizigersaantallen tussen deze twee steden zijn domweg te gering om een dergelijke dure vorm van openbaar vervoer te rechtvaardigen. Maar ja, in de afgelopen jaren hebben uiteraard weer wel talloze consultants, ambtenaren en onderzoekers hier hun boterhammetje aan kunnen verdienen.

Cornelius Koelewijn|24.05.22|13:41

Vooral een politieke beslissing. De ministers is van de rechtse VLD – dat is vooral een pro-auto partij (net als de NL-collega’s van de VVD). En de lobby van bussenboer Van Hool is opnieuw succesvol geweest.

Ron Swart|30.05.22|12:00

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Een tram die plm. 300 meter keert bij het station van Hasselt en het eindpunt heeft op de linker Maasoever nabij de Wilhelminabrug in Maastricht is natuurlijk een gotspe.

Illya Vaes|30.05.22|12:30

“18 jaar obstructie gepleegd” zou meer conform de realiteit zijn.
Als voorgenomen aanleg van autowegen zoveel tijd (en geld) zou kosten, zouden partijen als VVD en VLD allang de planologische wetten hebben veranderd. Oh wacht, dat hebben ze ook gedaan. Want wegen zijn altijd “realistisch” en “bereikbaarheid verbeterend” terwijl OV-verbindingen altijd “rendabel” moeten zijn. Ruimtegebruik, landschap, lucht zonder fijnstof (vooral van banden, dus ook e-auto’s), klimaat? Boeit niet! Vroem-vroem.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.