Ontwerpplannen klaar voor laatste tunnelkokers van Antwerpse premetronetwerk

De ontwerpplannen zijn klaar voor de afwerking en ingebruikname van de laatste tunnelkokers van het Antwerpse premetronetwerk. Ook de premetrostations Stuivenberg, Willibrordus, Drink en Morkhoven maken hiervan deel uit. De benaming premetro komt oorspronkelijk voort uit plannen om de tramtunnels later om te bouwen tot een metronet, maar wat later is afgeblazen.

Dat heeft de Vlaamse vervoersmaatschappij vrijdag bekendgemaakt. Vorig jaar kreeg de raad van bestuur van De Lijn groen licht voor de ontwerpopdracht. Minister van Mobiliteit Lydia Peeters maakte 60 miljoen euro vrij voor de studie en werken. De ontwerpplannen werden gerealiseerd door het Belgisch-Nederlandse multidisciplinaire ontwerpteam AGT (archipelago/GROUP A/Tractebel).

Het enorme project is het sluitstuk van de grootse premetrowerken die in de jaren ’70 van start gingen. De eigenlijke ruwbouw van de premetrotunnels en -stations is al jarenlang klaar, maar de afwerking moet nog volledig gebeuren.

Drink metro Antwerpen
Credits: De Lijn

Computersimulaties

Dankzij computersimulaties is het mogelijk om te zien hoe de toekomstige stations eruit zullen zien. Er is veel lucht, licht en ruimte, met glaspartijen en open constructies voor meer daglicht, om het comfort en veiligheidsgevoel van de reiziger te maximaliseren.De stationstoegangen worden op passende wijze in de directe omgeving geïntegreerd. Als alles volgens planning verloopt, zullen zowel stations als trajecten in het najaar van 2026 in gebruik zijn, verwacht De Lijn. Waar mogelijk, kan er eerder worden opgeleverd.

De Antwerpse premetro is een netwerk van tramtunnels, gebruikt door de lijnen 2, 3, 5, 6, 8, 9 en 15 van de Antwerpse tram. De benaming premetro komt vanuit de oorspronkelijke bedoeling om de tramtunnels later om te bouwen tot een metronet. In Antwerpen heeft men echter tijdens de bouw in 1974 besloten om de tunnels niet meer om te bouwen.

Route Antwerpen pr

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.