Twee metrovoertuigen van het GVB in Amsterdam, foto: GVB Verbindt

‘Structurele problemen teisteren nieuw metrosysteem Amsterdam’

De aanhoudende metrostoringen sinds de ingebruikname van het nieuwe beveiligingssysteem CBTC lijken voorlopig niet oplosbaar. De oudere metrostellen uit de jaren negentig zijn eigenlijk niet geschikt om te rijden onder het nieuwe systeem, hoewel ze hier wel voor omgebouwd zijn. Met dwangremmingen, vertragingen en onveilige situaties als gevolg, blijkt uit gesprekken tussen AT5 en betrokken GVB-personeel.

In 2021 werd het hele metroverkeer elf keer volledig stilgelegd, vaak tot wel een uur lang. Ook in het nieuwe jaar was het al raak: een storing van wel anderhalf uur. Volgens de metrobestuurder, die liever anoniem wil blijven, is het een pijnlijk gevolg van de overhaaste ingebruikname van het nieuwe beveiligingssysteem. Hij werkt al tientallen jaren bij het vervoerbedrijf en hielp vier jaar geleden als bestuurder ook mee aan de testfase met CBTC.

Systeem functioneert niet met oudere metrostellen

Volgens hem was er toen al geen enkele ingenieur, ook niet van leverancier Alstom, tevreden over hoe het systeem functioneert met de oudere metrostellen. “Ik moest toen met volle snelheid proberen te remmen, maar dat ging mis. De oudere metrostellen zijn te versleten om te functioneren met de precisie van het CBTC-systeem. Als ze ook maar een paar centimeter te ver rollen, ligt het systeem stil.”

Wethouder Egbert de Vries schreef eind vorig jaar al in een brief aan de Amsterdamse gemeenteraad te verwachten dat de problemen met het nieuwe CBTC-systeem nog jaren kunnen duren. Hij gaf in de brief een toelichting op aanhoudende storingen van het metroverkeer.

Treinbeïnvloedingssysteem niet ontworpen voor Amsterdamse situatie

Programmadirecteur Gerard Scheffrahn van de gemeente Amsterdam vertelde in september in de uitzending van SpoorProTV dat het treinbeïnvloedingssysteem niet ontworpen voor de Amsterdamse situatie en dat daarom leidt tot kinderziektes. Bij de Noord/Zuidlijn zijn er volgens hem minder problemen omdat het daar om een nieuwe spoorlijn gaat.

Bekijk hier het interview met Gerard Scheffrahn:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Structurele problemen teisteren nieuw metrosysteem Amsterdam’”

Marc Busio|15.01.22|13:20

‘Oud’ rollend materieel dat niet kan omgaan met een modern beveiligingssysteem, waar hebben we dat eerder gehoord? Het ziet er dus naar uit dat de Amsterdamse metroreiziger op dezelfde jarenlang durende ellende van uitval en vertraging getrakteerd gaat worden als de treinreizigers van de Intercitydirect op de HSL-Zuid. Dit doet het ergste vermoeden m.b.t. de invoering van ERTMS op het gehele Nederlandse spoorwegnet. Begin er dus niet aan!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.