Een tram van de Uithoflijn, bron: regiotram Utrecht

Dura Vermeer bouwt nieuwe tramhalte voor stationsgebied Nieuwegein

In opdracht van de provincie Utrecht en de gemeente Nieuwegein wordt er in het nieuwe stationsgebied Nieuwegein City een modern OV-knooppunt gebouwd. Dura Vermeer legt daarvoor een nieuwe tramhalte midden in het stadscentrum van Nieuwegein aan. In 2025 komt er ook een nieuw busstation.

Dura Vermeer gaat deze maand het werkterrein inrichten op de parkeerplaats bij de tijdelijke tramhalte. Om bewoners en winkeliers bij te praten over dit project organiseerden de provincie Utrecht en gemeente Nieuwegein twee informatiebijeenkomsten op 29 en 30 november.

Nieuwegein City krijgt moderne tramhalte

De gemeente wil Nieuwegein City levendiger, duurzamer, groener en gezonder maken. Om dit mogelijk te maken wordt het tracé van de trambaan over een lengte van circa vierhonderd meter verplaatst en komt er een moderne tramhalte tussen de plek waar nu nog de oude halte staat en de Zuidstedeweg.

Deze nieuwe halte is geschikt voor de nieuwe trams en wordt met een lengte van 75 meter en vanwege de lage instap goed toegankelijk. De nieuwe trams bieden per rit plek aan bijna vijfhonderd reizigers. Ook is de halte straks goed te bereiken voor fietsers en voetgangers.

Vanaf deze nieuwe halte kunnen dagelijks vijfduizend reizigers gebruikmaken van de tram. Vanaf de nieuwe halte kunnen reizigers volgend jaar ook over de gehele tramlijn tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein gebruikmaken van het openbaar vervoer. Het verplicht overstappen op tramhalte Jaarbeursplein is daarmee definitief verleden tijd.

Planning en werkzaamheden

Om ruimte vrij te maken voor de nieuwe halte en trambaan worden eerst diverse sloopwerkzaamheden uitgevoerd. Eerder zijn ook al kabels en leidingen onder het spoor verlegd. Behalve aan de trambaan en halte wordt gewerkt aan vernieuwing van de overwegen en krijgt een deel van de Zuidstedeweg een nieuwe asfaltlaag. Op de Zuidstedeweg wordt ook het spoor en wissel van de trambaan vernieuwd.

Op 3 januari 2022 start Dura Vermeer met de bouw van het westelijk perron van de nieuwe tramhalte. Vanaf 26 februari rijden er geen trams meer in Nieuwegein en IJsselstein. Dan begint de periode dat de gehele trambaan in het bouwgebied wordt gesloopt. In deze fase bouwt de aannemer de nieuwe trambaan en wordt het werk afgemaakt aan de nieuwe tramhalte.

In de periode april-juni worden alle beveiligingssystemen getest en proefritten gereden met de trams. De planning is erop gericht om met ingang van 16 juni 2022 opnieuw de trams te laten rijden met reizigers aan boord. Vervoerder U-OV biedt vervangend busvervoer aan zolang de trams niet rijden in Nieuwegein en IJsselstein.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dura Vermeer bouwt nieuwe tramhalte voor stationsgebied Nieuwegein | SpoorPro.nl
Een tram van de Uithoflijn, bron: regiotram Utrecht

Dura Vermeer bouwt nieuwe tramhalte voor stationsgebied Nieuwegein

In opdracht van de provincie Utrecht en de gemeente Nieuwegein wordt er in het nieuwe stationsgebied Nieuwegein City een modern OV-knooppunt gebouwd. Dura Vermeer legt daarvoor een nieuwe tramhalte midden in het stadscentrum van Nieuwegein aan. In 2025 komt er ook een nieuw busstation.

Dura Vermeer gaat deze maand het werkterrein inrichten op de parkeerplaats bij de tijdelijke tramhalte. Om bewoners en winkeliers bij te praten over dit project organiseerden de provincie Utrecht en gemeente Nieuwegein twee informatiebijeenkomsten op 29 en 30 november.

Nieuwegein City krijgt moderne tramhalte

De gemeente wil Nieuwegein City levendiger, duurzamer, groener en gezonder maken. Om dit mogelijk te maken wordt het tracé van de trambaan over een lengte van circa vierhonderd meter verplaatst en komt er een moderne tramhalte tussen de plek waar nu nog de oude halte staat en de Zuidstedeweg.

Deze nieuwe halte is geschikt voor de nieuwe trams en wordt met een lengte van 75 meter en vanwege de lage instap goed toegankelijk. De nieuwe trams bieden per rit plek aan bijna vijfhonderd reizigers. Ook is de halte straks goed te bereiken voor fietsers en voetgangers.

Vanaf deze nieuwe halte kunnen dagelijks vijfduizend reizigers gebruikmaken van de tram. Vanaf de nieuwe halte kunnen reizigers volgend jaar ook over de gehele tramlijn tussen Utrecht Science Park, Nieuwegein en IJsselstein gebruikmaken van het openbaar vervoer. Het verplicht overstappen op tramhalte Jaarbeursplein is daarmee definitief verleden tijd.

Planning en werkzaamheden

Om ruimte vrij te maken voor de nieuwe halte en trambaan worden eerst diverse sloopwerkzaamheden uitgevoerd. Eerder zijn ook al kabels en leidingen onder het spoor verlegd. Behalve aan de trambaan en halte wordt gewerkt aan vernieuwing van de overwegen en krijgt een deel van de Zuidstedeweg een nieuwe asfaltlaag. Op de Zuidstedeweg wordt ook het spoor en wissel van de trambaan vernieuwd.

Op 3 januari 2022 start Dura Vermeer met de bouw van het westelijk perron van de nieuwe tramhalte. Vanaf 26 februari rijden er geen trams meer in Nieuwegein en IJsselstein. Dan begint de periode dat de gehele trambaan in het bouwgebied wordt gesloopt. In deze fase bouwt de aannemer de nieuwe trambaan en wordt het werk afgemaakt aan de nieuwe tramhalte.

In de periode april-juni worden alle beveiligingssystemen getest en proefritten gereden met de trams. De planning is erop gericht om met ingang van 16 juni 2022 opnieuw de trams te laten rijden met reizigers aan boord. Vervoerder U-OV biedt vervangend busvervoer aan zolang de trams niet rijden in Nieuwegein en IJsselstein.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Dura Vermeer bouwt nieuwe tramhalte voor stationsgebied Nieuwegein”

Wiebe Goossen|03.12.21|15:09

Oh, oh: ZO lang rijdt die tram toch nog niet daar? Had dat niet voor véél minder geld en moeite METEEN goed geregeld kunnen zijn?

Pat Rick|06.12.21|17:20

@Wiebe: het schort vooral in de aansturing en het projectmanagement in Utrecht. Zoals blijkt uit de drama’s met de Uithoflijn en de andere vertragingen met de SUNIJ-lijn en koppeling tussen de twee lijnen. Men leeft van wensdenken, en nu wenst men een tweede IC-station en een metro-netwerk: een recept voor een ramp. Het is beter en veiliger dat Utrecht helemaal geen OV-projecten meer doet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.