Noord/Zuidlijn

Noord/Zuidlijn volgens studie groot succes, maar niet overal

De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is een groot succes, melden Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam op basis van een vierjarige wetenschappelijke studie. Toch hebben bewoners in sommige buurten een “mindere beleving”.

De vervoerregio wilde door de komst van de Noord/Zuidlijn zorgen voor meer en beter openbaar vervoer zonder hogere kosten. En dat zonder dat er te veel reizigers in reistijd op achteruit zouden gaan. Dat is gelukt, komt in de studie naar voren.

Metrolijn vangt grote reizigersgroei op

De metrolijn vangt de grote reizigersgroei van voor corona op: er is meer ruimte gekomen op straat en bussen en trams zijn niet drukker geworden. Ook zijn de meeste reizigers tevreden, volgens het onderzoek. Veel mensen zijn door de komst van de Noord/Zuidlijn per werkdag korter onderweg; voor 85 tot 90 procent van de reizigers is de reistijd verbeterd of ongeveer gelijk gebleven. Het aantal reizigerskilometers steeg, terwijl de exploitatiekosten gelijk bleven.

De nieuwe metrolijn heeft vooral gezorgd voor verschuivingen binnen het OV: van bus en tram naar metro. Het auto- en fietsgebruik onder Amsterdammers is ongeveer gelijk gebleven, is te lezen in de rapportage. Wel rijden er minder auto’s en bussen door de IJ-tunnel en maken iets minder mensen gebruik van de pontjes over het IJ.

Verder concluderen de onderzoekers dat Amsterdam-Noord een stuk bereikbaarder is geworden. Vanuit Noord reis je naar Amsterdam Centraal ruim 6 minuten sneller, naar het Rokin ongeveer 15 minuten sneller en naar station Zuid bijna 20 minuten. Vanuit Noord zijn er daardoor tot twee keer zoveel banen bereikbaar binnen 30 minuten.

Metrolijn vangt grote reizigersgroei op

Ondanks alle positieve effecten profiteert niet iedereen, blijkt uit het onderzoek. Zo heeft een deel van de bewoners in stadsdelen als Noord en West “minder goede ervaringen”, omdat zij hun vertrouwde directe verbinding zijn kwijtgeraakt, schrijft de voorzitter van Vervoerregio Amsterdam en verkeerswethouder Egbert de Vries in een brief.

Ook is de tevredenheid onder kwetsbare doelgroepen, zoals reizigers met een fysieke of mentale beperking, licht afgenomen na de komst van de metrolijn. Zij noemen een langere reistijd, toename in overstapmomenten en langere loopafstanden naar haltes als grootste veranderingen of verslechteringen als gevolg van het nieuwe lijnennet.

“Het is natuurlijk zuur als net jouw buurt er op achteruit is gegaan. Daar hebben we oog voor”, zegt De Vries in een persbericht. “Openbaar vervoer is meer dan een bus, tram of metro van A naar B. Openbaar vervoer heeft een sterke sociale functie.” Volgens De Vries worden er “al hard aan gewerkt” om “bepaalde punten” aan te pakken.

In juli 2018 werd de Noord/Zuidlijn geopend. De bouw duurde ruim vijftien jaar.

Bron: ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Noord/Zuidlijn volgens studie groot succes, maar niet overal”

Harm van Beek|30.11.21|15:33

Met de Zuid-Noord lijn werd ik gedwongen een extra overstap te maken; de directe busverbinding naar Amsterdam-CS verviel. Naar ik vermoed om de statistieken van het metro-gebruik op te krikken. Netto gevolg is dat deze extra overstap er toe leidt dat ik maar (weer) met de auto naar mijn werk ga…

Pat Rick|01.12.21|11:39

De vermindering van het autoverkeer zal steeds sterker worden als er meer belangrijkrijke woon- en werkcentra worden verbonden. Zo zal het autoverkeer steeds sterker dalen als de lijn naar Schiphol/Hoofddorp wordt doorverbonden, metro wordt aangelegd naar Havenstad/Zaanstad. En later naar Almere en Zandvoort. Na initiële perikelen toont de Hoekse Lijn aan dat er meer reizigers zijn en meer economische activiteiten op een milieuvriendelijke manier ontsloten

Pat Rick|01.12.21|11:40

Kijk hoe steden in het buitenland dit doen: Stockholm verbindt de voorsteden die 30 km uit het centrum liggen. Men kan daar systematisch werken aan hoogwaardig OV-systeem. Kijk naar het grote plaatje! Vancouver heeft 60% meer netwerk hoewel ze 10 jaar later zijn begonnen. Zij houden hun steden leefbaar en mobiel. Dat moet A’dam toch ook kunnen doen! En dan ondersteunt men ook het Schone luchtakkoord, beperking geluidsoverlast autoverkeer en hoogwaardige mobiliteit voor de METROpoolregio A’dam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.