Nieuwe Amsterdamse M7-metro getest met duizenden kilo’s zand aan boord

Het GVB in Amsterdam heeft onlangs tests uitgevoerd om het rij- en remgedrag van het nieuwe metromaterieel M7 te beoordelen. Daarvoor ging de nieuwe metro tijdens nachtelijke tests op pad met zo’n 57,500 kilo aan zandzakken.

Met die belading werd het gewicht van reizigers nagebootst, om zo te peilen welk effect dat heeft op de bewegingen van de metro tijdens het rijden en het remmen. Volgens het GVB kostte het beladen van de metro ongeveer twee dagen.

Herhaling testprogramma met metro M7

De test met de zandzakken aan boord is een herhaling van het testprogramma dat met een lege metro is uitgevoerd, zodat de verschillen duidelijk naar voren komen. Daarnaast is er getest met het rijden met en zonder luchtvering, om de verschillen in comfort voor de reizigers te bepalen.

Het metromaterieel van de Spaanse fabrikant CAF is in Spanje uiteraard ook al getest, maar comfort en rijgedrag op het Amsterdamse netwerk nog niet. Ook bij tijdens de tests in de hoofdstad waren ingenieurs van CAF aanwezig, net als meetspecialisten van Alstom, het bedrijf dat het metrobeveiligingssysteem levert.

“Continue afstemming tussen al deze partijen is belangrijk om de testen goed te laten verlopen. We wachten nog op een officieel testrapport, maar de resultaten zagen er goed uit”, aldus GVB-testcoördinator Sjir Boesten.

Met de tests van het rij- en remgedrag zit het testprogramma van het nieuwe metromaterieel M7 er voor dit jaar op. In 2022 worden de tests hervat.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.