Nieuwe M7-metro

Wat moet er gebeuren voordat de M7-metro op het spoor gaat rijden?

Deze week kwam de eerste M7-metro vanuit de Spaanse CAF-fabriek aan in Nederland. De komende tijd volgt een uitgebreide testperiode op het Amsterdamse metrospoor. Wat moet er nog gebeuren voordat passagiers met deze nieuwe metro kunnen reizen?

Begin augustus vertrok de eerste M7-metro van treinfabrikant CAF in drie delen vanuit de Spaanse stad Irun per boot naar Rotterdam. Op 23 augustus kwamen de drie wagenbakken aan in de haven van Rotterdam. Vervolgens werden ze op drie grote diepladers geplaatst en via de weg naar de hoofdwerkplaats van GVB in Diemen vervoerd.

Oplevering nieuwe M7-metro’s

GVB sloot eind 2018 een contract met CAF voor de levering van 30 nieuwe metro’s van het type CAF Inneo voor Amsterdam. Bij Amsterdamse stadsvervoerder GVB krijgen ze de typeaanduiding ‘M7’, een doornummering van de bestaande vloot. De nieuwe M7 metro’s vervangen straks het oudere metromaterieel. Daarnaast moet de M7 de groei op het Amsterdamse metronet opvangen.

Het project had met diverse tegenslagen te maken. Zo kwam de projectorganisatie er in 2018 achter dat de nieuwe metro’s te lang zijn voor Amsterdam Centraal. Dit kon met het verplaatsen van twee stootblokken en aanpassen van het beveiligingssysteem worden aangepast. Ook bleek toen dat de nieuwe metro’s ongeschikt waren om te rijden op de Noord/Zuidlijn. Ook daarvoor moesten aanpassingen worden gedaan.

Installatie beveiligingssysteem

Ook de installatie van het CBTC-beveiligingssysteem verliep niet vlekkeloos. In 2019 meldde het Parool dat de installatie van het beveiligingssysteem duurder wordt en meer tijd in beslag zou nemen. De invoering van het beveiligingssysteem op een bestaand en verouderd netwerk bleek erg gecompliceerd te zijn.

GVB meldde vorige week dat de eerste M7-metro was aangekomen de hoofdwerkplaats in Diemen. SpoorPro stelde naar aanleiding daarvan een aantal vragen aan de stadsvervoerder.

Wat moet er nog gebeuren voordat deze metro’s in de dienstregeling kunnen rijden?

Dit jaar worden er nog twee nieuwe metrostellen geleverd. Met in totaal drie voertuigen gaan we alle testen doen die we nodig hebben voor het verkrijgen van de vergunning (om met reizigers te rijden). Daarna volgen er vanaf volgend jaar stapsgewijs meer voertuigen en gaan we intensief testen met het nieuwe metrobeveiligingssysteem.

Wat wordt er precies getest?

Na de bouw van de metro heeft CAF al verschillende statische testen in de fabriek uitgevoerd. Dit waren testen waarbij de metro stilstaat en van alles wordt doorgemeten. Daarna volgden dynamische testen op de testbaan in Spanje. Daarbij werd onder andere gekeken naar de aandrijving van de metro, het remmen en geluid. Nu de eerste metro in Nederland is, gaan we een nieuwe fase in en beginnen we met het testprogramma in Amsterdam. Hier zijn we zeker nog een jaar mee bezig.

Het GVB meldde eerder dat het ontwerpproces van het nieuwe treinbeveiligingssysteem in de nieuwe M7 metro uitdagender was dan ingeschat. Hoe zit dat?

De M7 is de eerste metro die vanaf het begin alleen het nieuwe beveiligingssysteem krijgt ingebouwd. Dat betekent dat de leverancier van het voertuig met de leverancier van het beveiligingssysteem moet samenwerken. Dat is op papier eenvoudig, maar in de praktijk heeft dit vele vergaderingen en tijd gevraagd.

Wat is het startmoment van de dienstregeling?

Dit duurt zeker nog een jaar.

Op welke lijnen gaan deze voertuigen rijden?

De metrovoertuigen gaan op alle lijnen rijden.

Bekijk hier een foto-album van de nieuwe M7-metro:

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.