Stadsvervoerders: nieuw kabinet moet minstens 10 miljard investeren in lightrail

Om de opgave van vijfhonderdduizend extra woningen in de Randstad in 2030 te realiseren, zijn investeringen van het nieuwe kabinet van minstens tien miljard euro in een lightrailnetwerk nodig. Die oproep doen GVB, RET en HTM aan een volgend kabinet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Stadsvervoerders: nieuw kabinet moet minstens 10 miljard investeren in lightrail”

Pat Rick|18.06.21|16:38

“Bijna de helft van het BBP komt uit de randstad”, maar de randstadprovincies hebben ook bijna de helft van het aantal inwoners in Nederland. Maar de meerderheid woont buiten de Randstad(provincies). Per inwoner moet er meer geïnvesteerd worden. Dus moet dat laatste kostenefficiënt gebeuren, dus metro ipv hoofdspoor. Kijk naar andere METROpolen (zoals Londen, NY, Singapore). Zo is de randstad ook een metropool met een versnipperd OV, zelfs per regio of zelfs binnen Amsterdam.

Pat Rick|18.06.21|16:45

Het wordt tijd voor een integraal plan met hoogwaardig en hoogfrequent railvervoer. Eerst binnen de vervoersregio A’dam en later deze koppelen aan die van MRDH, zodat er een soort RER netwerk ontstaat binnen de westelijke randstad. Dit zou veel fileproblemen oplossen. Overstappen moet makkelijk zijn, van perron (via roltrap) naar perron, met slechts minuten wachttijd.

Tot nu toe heeft men te lang vast gehouden aan substandaard en gefragmenteerde oplossingen zoals bus/BRT/hoofdspoor.

Pat Rick|23.06.21|16:47

Niet alleen N/Z-lijn doortrekken en sluiten van de ring, maar ook lijnen naar Zaanstad, Almere-Zandvoort/IJ-mond. Voor dat laatste, kijk naar Crossline in Londen, waar men 20 miljard (!) aan spendeert (het hele bedrag van het Groeifonds van Wobke) aan een aanvullende oost-west verbinding. Gelukkig kan het in NL veel goedkoper, maar de verkeersproblemen zijn er niet minder om. En als Nederland ooit iets wil organiseren als de Olympische Spelen of groot event, is uitgebreidere metro echt nodig

Alan Barker|13.10.21|00:41

De regionale stedelijke planlichamen zullen moeten samenwerken om een o.v. netwerk voor de gehele Randstad te maken.Dus metropol.regio Amsterdam en Zuidvleugel Randstad – treedt nu samen op. Bij z’on samenwerking is men bang voor een trage bureaucratie. Het ligt aan de organisatie zelf om dit te voorkomen. Prioriteiten stellen en niet aan eigen parochie vasthouden.Laat Nederland nu bewijzen dat de Randstad niet zomaar een droom is zonder substantie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stadsvervoerders: nieuw kabinet moet minstens 10 miljard investeren in lightrail | SpoorPro.nl

Stadsvervoerders: nieuw kabinet moet minstens 10 miljard investeren in lightrail

Om de opgave van vijfhonderdduizend extra woningen in de Randstad in 2030 te realiseren, zijn investeringen van het nieuwe kabinet van minstens tien miljard euro in een lightrailnetwerk nodig. Die oproep doen GVB, RET en HTM aan een volgend kabinet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Stadsvervoerders: nieuw kabinet moet minstens 10 miljard investeren in lightrail”

Pat Rick|18.06.21|16:38

“Bijna de helft van het BBP komt uit de randstad”, maar de randstadprovincies hebben ook bijna de helft van het aantal inwoners in Nederland. Maar de meerderheid woont buiten de Randstad(provincies). Per inwoner moet er meer geïnvesteerd worden. Dus moet dat laatste kostenefficiënt gebeuren, dus metro ipv hoofdspoor. Kijk naar andere METROpolen (zoals Londen, NY, Singapore). Zo is de randstad ook een metropool met een versnipperd OV, zelfs per regio of zelfs binnen Amsterdam.

Pat Rick|18.06.21|16:45

Het wordt tijd voor een integraal plan met hoogwaardig en hoogfrequent railvervoer. Eerst binnen de vervoersregio A’dam en later deze koppelen aan die van MRDH, zodat er een soort RER netwerk ontstaat binnen de westelijke randstad. Dit zou veel fileproblemen oplossen. Overstappen moet makkelijk zijn, van perron (via roltrap) naar perron, met slechts minuten wachttijd.

Tot nu toe heeft men te lang vast gehouden aan substandaard en gefragmenteerde oplossingen zoals bus/BRT/hoofdspoor.

Pat Rick|23.06.21|16:47

Niet alleen N/Z-lijn doortrekken en sluiten van de ring, maar ook lijnen naar Zaanstad, Almere-Zandvoort/IJ-mond. Voor dat laatste, kijk naar Crossline in Londen, waar men 20 miljard (!) aan spendeert (het hele bedrag van het Groeifonds van Wobke) aan een aanvullende oost-west verbinding. Gelukkig kan het in NL veel goedkoper, maar de verkeersproblemen zijn er niet minder om. En als Nederland ooit iets wil organiseren als de Olympische Spelen of groot event, is uitgebreidere metro echt nodig

Alan Barker|13.10.21|00:41

De regionale stedelijke planlichamen zullen moeten samenwerken om een o.v. netwerk voor de gehele Randstad te maken.Dus metropol.regio Amsterdam en Zuidvleugel Randstad – treedt nu samen op. Bij z’on samenwerking is men bang voor een trage bureaucratie. Het ligt aan de organisatie zelf om dit te voorkomen. Prioriteiten stellen en niet aan eigen parochie vasthouden.Laat Nederland nu bewijzen dat de Randstad niet zomaar een droom is zonder substantie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.