De M5-metro van de Noord/Zuidlijn

Nieuw CBTC-systeem voor metroverkeer Amsterdam nog niet feilloos

Het nieuwe Communication Based Train Control-systeem (CBTC) van Alstom dat sinds februari in Amsterdam gedeeltelijk in gebruik is voor het metroverkeer, werkt nog niet vlekkeloos. De gemeente lichtte onlangs toe waar het tegenaan loopt.

De lijnen 50, 51, 53 en 54 rijden sinds enkele maanden op bepaalde dagen met het treinbeveiliging- en verkeersleidingsysteem, waarmee het mogelijk moet worden om metro’s korter achter elkaar te laten rijden zodat er meer passagiers vervoerd kunnen worden.

Reizigers waren weliswaar gewaarschuwd voor mogelijke verstoringen, maar dat het metroverkeer tot driemaal toe volledig stil kwam te liggen, recentelijk nog op 16 mei, dat was niet de bedoeling. Volgens Gerard Scheffrahn, programmadirecteur metrobeveiliging bij de gemeente Amsterdam, is dat in de basis terug te voeren op de aard van het Amsterdamse metronetwerk, waardoor er speciale aanpassingen aan het CBTC-systeem gedaan zijn.

“in Amsterdam rijden de andere lijnen op een vervlochten netwerk: er rijden meerdere lijnen over dezelfde sporen. Wat CBTC betreft kun je de situatie vergelijken met een systeem voor een pierenbadje dat goed en betrouwbaar werkt (zoals op de Noord/Zuidlijn) – maar nu moeten we naar het golfslagbad toe”, zo stelt Scheffrahn op de website van de gemeente.

Ervaring opdoen

Greet Burkels, implementatiemanager metrobeveiliging bij de gemeente Amsterdam, wijst daarnaast op de beperkte testtijd, waardoor men in Amsterdam nooit meer dan 7 uur achtereen en met maximaal 24 metro’s heeft kunnen testen. “De drie grote storingen van de afgelopen periode deden zich pas na 10-12 uur aaneengesloten gebruik voor. Dit verklaart waarom we hier eerder niet tegenaan zijn gelopen”, licht Burkels toe op de website.

De gemeente wil de metro nu meerdere dagen achtereen met het nieuwe CBTC-systeem laten rijden. Ergens deze zomer moeten de metro’s elke dag met het systeem rijden. Men zal dan niet meer terugvallen op het oude systeem.

“Er zijn nog genoeg uitdagingen en helaas kunnen we niet uitsluiten dat we in de toekomst geen (nieuwe) storingen krijgen. Wel wordt de kans kleiner als we het systeem langer inzetten en GVB als gebruiker van het systeem nog meer ervaring heeft opgedaan. We blijven met elkaar hard werken, opleiden, leren en aanpassen”, besluit Burkels.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.