Metro M7 van MIVB

Metro’s in Brussel rijden straks iedere 2 minuten met nieuwe M7-metrostellen

De Brusselse openbaar vervoersmaatschappij MIVB heeft vorige week de eerste van de M7-metrostellen officieel gepresenteerd die deze zomer in gebruik worden genomen. In de spits kan er straks iedere 2 minuten een metro rijden, waar dat nu nog iedere 2,5 minuut is. MIVB heeft in totaal 43 metro’s besteld bij de Spaanse treinfabrikant CAF.

De nieuwe M7-metrostel kwam afgelopen zomer in Brussel aan. Sindsdien onderging de nieuwe reeks talrijke tests in de stelplaats en op het net, maar telkens zonder reizigers. In aanloop naar de officiële ingebruikname vond vorige week een presentatieritje plaats in aanwezigheid van de CEO van de MIVB, Brieuc de Meeûs, en van de Brusselse minister voor Mobiliteit, Elke Van den Brandt.

De nieuwe metro’s gaan straks rijden op de lijnen 1 en 5. Met de komst van deze nieuwe metrotoestellen en het vernieuwde beveiligingssysteem kan de MIVB de frequenties op deze twee lijnen verhogen. Het interval in de spits zal dan toenemen van één metro om de 2,5 minuut op het gemeenschappelijke deel tot één metro om de 2 minuten. In het totaal verhogen de nieuwe metro’s de capaciteit van het Brusselse metronetwerk met achtduizend plaatsen per uur en per richting.

Metro M7 van MIVB

Automatische besturing mogelijk

De M7 is 94 meter lang en 2,70 meter breed, zes rijstellen, 18 dubbele deuren, 170 ton zwaar, in totaal goed voor 742 plaatsen. Een vloer op perronhoogte en bredere deuren moeten het in- en uitstappen vergemakkelijken. Polyvalente ruimtes zijn voorzien voor personen met beperkte mobiliteit, mensen met een kinderwagen en fietsers. De M7-metrostellen zijn eveneens aangepast aan de toekomstige automatische besturing.

De binneninrichting laat meer flexibiliteit toe ten opzichte van de bestaande metrostellen van de MIVB. Zo kunnen de reizigers dankzij de nieuwe stoelindeling uit verschillende zitplaatsen kiezen: in langs- of dwarsrichting, alleen of samen, rustig of dicht bij de deur. Dit moet ook tijdens de piekuren de bewegingsruimte van de reizigers verbeteren en resulteren in efficiëntere reizigersstromen.
42 nieuwe toestellen de komende jaren

De MIVB bestelde in totaal 43 exemplaren bij de Spaanse fabrikant CAF die de komende jaren worden afgeleverd in Brussel. Het ontwerp kwam van de Belgische designer Axel Enthoven (Yellow Design).

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Jerom Rozendaal

Jerom Rozendaal is correspondent voor vakblad SpoorPro in België.

2 reacties op “Metro’s in Brussel rijden straks iedere 2 minuten met nieuwe M7-metrostellen”

Pat Rick|31.05.21|11:10

Dit soort vervoerscapaciteit is ook nodig in de vervoersregio rond Amsterdam om de files op te lossen. De voorsteden zoals Hoofddorp, Zaanstad en Almere verbinden en de milieuhinder (uitstoot van CO2, roet, fijnstof, geluid) beperken om te komen tot een echt hoogwaardige vervoersregio

NS/ProRail proberen wel metro te spelen, maar kunnen hier niet tegen op. Wel vragen ze miljarden om hun substandaard oplossing. Beter een alternatief railsysteem hebben, waardoor bij hinder op het spoor backup is.

Wiebe Goossen|31.05.21|15:22

Alleen op deze wijze (frequent en zoveel mogelijk automatisch) kan een metro populair worden. De huidige intervallen zijn bepaald niet aanlokkelijk en lijken meer op die van de trein. Intervallen van wel een kwartier (of meer) zijn echt niet meer van deze tijd! Een ‘snel massa-vervoersysteem’ valt of staat met hoge frequenties!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.