De M5-metro van de Noord/Zuidlijn

Amsterdam verbiedt ‘fossiele reclame’ op metrostations

De gemeente Amsterdam gaat reclame van olie- en gasbedrijven en het promoten van vliegvakanties in metrostations verbieden. Daartoe is maandag een overeenkomst getekend met mediatechnologiebedrijf CS Digital media.

Het weren van dergelijke reclame-uitingen op stations is de eerste stap op weg naar een straatbeeld zonder zogeheten ‘fossiele reclame’, net zoals dat eerder met reclame voor tabaksproducten ging. Amsterdam is volgens het burgerinitiatief Verbied Fossiele Reclame de eerste stad ter wereld die op dit vlak een concrete stap zet met het verbod op reclame voor fossiele producten in metrostations.

Motie

Daarvoor werd afgelopen december al een motie van onder andere GroenLinks, SP en DENK aangenomen. Dit volgde op een oproep van het burgerinitiatief en 51 lokale organisaties. Ook in de gemeenteraden van Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Nijmegen is inmiddels door partijen opgeroepen om vergelijkbare stappen als die in Amsterdam te zetten.

Middels de Amsterdamse motie werd de gemeente tevens opgeroepen om te onderzoeken hoe het sponsoren van evenementen door bedrijven als Shell afgewikkeld kan worden. Mogelijk zullen lopende contracten daarvoor opgebroken moeten worden.

Vorig jaar mei besloot het GVB zijn advertentiebeleid aan te passen na kritiek op de reclame-uitingen van Shell op de veerponten over het IJ en trams. Het Van Gogh Museum besloot in 2018 al een einde te maken aan zijn sponsorrelatie met het olie- en gasbedrijf.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.