Metro, M5, Metropolis, Amsterdam, GVB

Amsterdam neemt CBTC-systeem in gebruik op metrolijnen 50, 51, 53 en 54

In Amsterdam is zondag op de metrolijnen 50, 51, 53 en 54 het Communications Based Train Control-systeem van Alstom in gebruik genomen. Het beveiligingssysteem voor de metro is al een aantal jaar in gebruik op de Noord/Zuidlijn. Er is gestart met rijden onder CBTC op zondagen. Dit wordt geleidelijk uitgebreid naar andere dagen, meldt de gemeente Amsterdam.

Het beveiligingssysteem wordt ingevoerd omdat het huidige systeem verouderd is. Het nieuwe CBTC-systeem van leverancier Alstom maakt gebruik van radiocommunicatie en bakens, waarmee de locatie van de metro’s op de voet kan worden gevolgd.

Bestuurderloos rijden

Volgens de gemeente Amsterdam is bij de keuze van het nieuwe systeem rekening gehouden dat metro’s in de toekomst op kortere afstand veilig elkaar kunnen opvolgen en dat bestuurderloos kan worden gereden.

Stadsvervoerder GVB en Alstom voeren sinds eind 2019 testen uit met het systeem. Om eventuele kinderziektes uit te bannen wordt het systeem geleidelijk aan geïntroduceerd. Reizigers kunnen daardoor in de eerste maanden te maken hebben met verstoringen onderweg. “Dit kan variëren van fouten in de reisinformatie, tot het uitvallen van een rit, het tijdelijk uitvallen (van een deel van) een metrolijn of in uitzonderlijke gevallen het uitvallen van alle metro’s. De metro’s zullen dan tijdelijk op de stations stilstaan”, meldt de gemeente Amsterdam.

Het systeem wordt rond de zomer volledig in gebruik genomen.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.