Metro Parijs

Eerste contract gegund voor aanleg nieuwe metrolijn rond Parijs

Avenir, een consortium van Europese bedrijven, heeft een groot deelcontract gewonnen voor de aanleg van een nieuw metronetwerk rondom Parijs. Drie dochterbedrijven van aannemer BAM maken deel uit van dat consortium. Het contract heeft een waarde van ruim 439 miljoen euro, exclusief btw.

Het gaat om de eerste van drie civieltechnische contracten voor lijn 17, het noordelijk deel van de Grand Paris Express. Deze Grand Paris Express, de toekomstige metrolijn voor de regio Parijs, is een omvangrijk infrastructuur- en ontwikkelingsproject. Het project voorziet met 200 kilometer spoor in de aanleg van vier nieuwe metrolijnen rond Parijs, de verlenging van lijn 14, de bouw van 68 stations en de ontwikkeling van de aangrenzende nieuwe wijken. Overheidsorganisatie Société du Grand Paris is door de Franse staat opgezet om het project te leiden en uit te voeren. De organisatie coördineert niet alleen de aanleg van de nieuwe infrastructuur die nodig is voor de uitbreiding van het metronet, maar ook de aanschaf van het nieuwe materieel.

Tunnel en spoortracé

De werkzaamheden van het consortium Avenir omvatten onder meer de civieltechnische werken voor de stations Le Bourget Airport en Triangle de Gonesse, de aanleg van een geboorde tunnel van 6 kilometer en de aanleg van een verdiept en gedeeltelijk overdekt spoortracé. Volgens Société du Grand Paris zullen de civieltechnische werkzaamheden voor lijn 17 binnenkort van start gaan.

De planning is dat passagiers vanaf 2024, het jaar dat de Olympische Zomerspelen plaatsvinden in Parijs, op dit traject kunnen reizen vanaf de hoofdstad naar station Bourget Aéroport en vanaf 2027 naar het station Triangle de Gonesse.

De drie BAM-dochters die deel uitmaken van Avenir zijn BAM Contractors, Galère en Wayss & Freytag Ingenieursbau.

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Eerste contract gegund voor aanleg nieuwe metrolijn rond Parijs”

Pat Rick|28.01.19|13:53

Zoiets zouden we in Nederland ook moeten willen. NZ-lijn uitbreiden naar Schiphol/Hoofddorp, Zaanstad via Havenstad. Zou veel verkeer schelen op de A4/A5, A7/A8 en A10.

Of moeten we wachten tot het jaar 2928? als er weer eens Olympische Spelen naar Nederland komen, want 2028 (100 jaar na Amsterdam 1928) hebben we ook gemist

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.