Onderstation, Nieuwegein, tram

Nieuw onderstation voor Utrechtse regiotram in gebruik

In Nieuwegein is een nieuw onderstation in gebruik genomen voor het regionale tramvervoer tussen de stad Utrecht en de voorsteden Nieuwegein en IJsselstein. Het station levert stroom voor de nabijgelegen trambaan en het remiseterrein van waaruit over een paar jaar ook de trams voor de nieuw aan te leggen Uithoflijn gaan rijden. Strukton heeft het onderstation in opdracht van Regiotram Utrecht aangelegd.

Energiebedrijf STEDIN, dat in handen is van Eneco, levert de 10.000 volt wisselspanning die binnenkomt in het onderstation. Deze wordt in het station omgezet naar 750 volt en via transformatoren doorgeven aan de bovenleiding van de trambaan. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof, portefeuillehouder openbaar vervoer van de provincie Utrecht, opende het station enige tijd geleden.

Vernieuwingsoperatie

De ingebruikname van het nieuwe station is onderdeel van een grootschalige vernieuwingsoperatie op het traject van de Utrechtse regiotram. Onderstations in IJsselstein, Nieuwegein en aan de Vijverlaan in Utrecht stad krijgen een opknapbeurt. Dat is volgens de provincie nodig om het risico op storingen te verkleinen en de bestaande onderstations aan te passen aan de eisen van de moderne tijd.

In de stations worden alle componenten voor laag- en hoogspanning vervangen en in gescheiden ruimtes geïnstalleerd. Daardoor is het risico op stroomuitval kleiner en is onderhoud gemakkelijker. De stroomkabels komen bovendien zo te liggen dat de uitvoerende organisatie Regiotram Utrecht deze efficiënter kan beheren. De vernieuwing van de onderstations wordt dit jaar en volgend jaar gefaseerd uitgevoerd door Strukton.

Uithoflijn

De sneltram in Utrecht rijdt sinds 1983. De afgelopen jaren is het aantal reizigers fors afgenomen. De provincie hoopt dat aantal te verhogen, mede door de komst van de Uithoflijn die bij station Utrecht Centraal op de bestaande lijn richting Nieuwegein en IJsselstein wordt aangesloten. De Uithoflijn moet in 2018 gaan rijden naar Stadion Galgenwaard en de Uithof. Daar zijn veel onderwijsinstellingen en het Utrechts Medisch Centrum (UMC) gevestigd. De lijn vervangt de huidige buslijn 12, die de stroom reizigers niet meer aankan. Met de Uithoflijn is zo’n 321 miljoen euro gemoeid.

Regiotram Utrecht is namens de provincie Utrecht de uitvoeringsorganisatie voor de doorontwikkeling, het beheer en onderhoud van het volledige Utrechtse regionale tramsysteem. De organisatie is verantwoordelijk voor alle voorzieningen op en langs de tramrails, waaronder haltes en route-informatiesystemen, maar ook het rijdend materieel.

Lees ook:

Strukton haalt opdracht voor onderstations Utrecht binnen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.