Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Plannen tramlijn Maastricht-Hasselt penny wise but pound foolish

De provincie Limburg en de gemeente Maastricht koersen met hun twijfels over de trambaan Maastricht-Hasselt aan op een beslissing die ‘penny wise but pound foolish’ lijkt te zijn. Dat schrijft Wouter van Gessel, voorzitter van Stichting Freedom of Mobility, in zijn opiniestuk voor SpoorPro.nl. De lokale overheden hebben onlangs twee alternatieve eindhaltes voorgesteld, waarbij de tramlijn niet langer naar het treinstation wordt doorgetrokken. Uit nader onderzoek blijkt dat de Wilhelminabrug in Maastricht niet sterk genoeg is voor een tramlijn. Vanwege de hoge kosten die daarmee gepaard gaan om de brug te verstevigen, zijn nu de alternatieve plannen bedacht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Plannen tramlijn Maastricht-Hasselt penny wise but pound foolish”

John Verbeek|09.04.15|11:51

De vergelijking met Amsterdam loopt mank. Lijn 50 verbindt meerdere grote knopen: NS stations Sloterdijk, Zuid (WTC), RAI en Diemen-Zuid.
Dat het eindpunt het afgelegen station Isolatorweg is, zegt alleen iets over de ruimte om daar een opstelterrein voor de metro’s te plaatsen.

Dat de metrolijn 51 niet tot schiphol is doorgetrokken is ook logisch. Er is vanaf Amstelveen al HOV (bus) naar Schiphol. De metrolijn voegt te weinig toe.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Plannen tramlijn Maastricht-Hasselt penny wise but pound foolish | SpoorPro.nl
Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Plannen tramlijn Maastricht-Hasselt penny wise but pound foolish

De provincie Limburg en de gemeente Maastricht koersen met hun twijfels over de trambaan Maastricht-Hasselt aan op een beslissing die ‘penny wise but pound foolish’ lijkt te zijn. Dat schrijft Wouter van Gessel, voorzitter van Stichting Freedom of Mobility, in zijn opiniestuk voor SpoorPro.nl. De lokale overheden hebben onlangs twee alternatieve eindhaltes voorgesteld, waarbij de tramlijn niet langer naar het treinstation wordt doorgetrokken. Uit nader onderzoek blijkt dat de Wilhelminabrug in Maastricht niet sterk genoeg is voor een tramlijn. Vanwege de hoge kosten die daarmee gepaard gaan om de brug te verstevigen, zijn nu de alternatieve plannen bedacht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Plannen tramlijn Maastricht-Hasselt penny wise but pound foolish”

John Verbeek|09.04.15|11:51

De vergelijking met Amsterdam loopt mank. Lijn 50 verbindt meerdere grote knopen: NS stations Sloterdijk, Zuid (WTC), RAI en Diemen-Zuid.
Dat het eindpunt het afgelegen station Isolatorweg is, zegt alleen iets over de ruimte om daar een opstelterrein voor de metro’s te plaatsen.

Dat de metrolijn 51 niet tot schiphol is doorgetrokken is ook logisch. Er is vanaf Amstelveen al HOV (bus) naar Schiphol. De metrolijn voegt te weinig toe.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.