tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Twijfels over komst tramlijn Maastricht-Hasselt groeien

Provincie Limburg en gemeente Maastricht hebben woensdag twee alternatieve eindhaltes voorgesteld voor de tramlijn Maastricht-Hasselt. Die plannen stuiten echter op weerstand van diverse andere betrokken overheden. Aanvankelijk was het namelijk de bedoeling dat de lijn zou worden doorgetrokken tot treinstation Maastricht. Maar omdat de Wilhelminabrug in de Limburgse plaats niet sterk genoeg is, moet de eindhalte elders komen te liggen.

De tramlijn zou de steden Hasselt en Maastricht met elkaar moeten verbinden, waarbij de Maas moet worden overgestoken via de Wilhelminabrug. Deze is echter niet sterk genoeg. Om er toch een tram over te kunnen laten rijden, zijn extra investeringen van bijna veertig miljoen euro noodzakelijk.

Eindhaltes

De besturen van de provincie Limburg en de gemeente Maastricht hebben daarom woensdag twee andere opties gepresenteerd, waarbij de Maas niet hoeft te worden overgestoken. Daarin wordt echter geen directe aansluiting met het treinstation gerealiseerd, waardoor reizigers een extra rit moeten maken met de bus of een stuk moeten lopen om de trein te bereiken.

Met name Belgische overheden zouden niet gelukkig zijn met de alternatieve eindhaltes. Zij zien liever dat de tramlijn wordt doorgetrokken tot aan het treinstation van de Limburgse hoofdstad. De komende maanden vindt verder onderzoek plaats. De verwachting is dat in het najaar een definitief besluit wordt genomen over de OV-lijn.

Lees ook: Grote vertraging dreigt voor tramverbinding Maastricht-Hasselt

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Twijfels over komst tramlijn Maastricht-Hasselt groeien”

Wim De Meester|05.03.15|13:59

Blijkbaar is niet iedereen op de hoogte dat er een spoorlijn ligt tussen Hasselt en Maastricht waarvan 11 km reeds jaren roest in het onkruid. Deze spoorlijn zou en voor personen en voor goederen voor een economische boost kunnen zorgen.
De kost om die 11 km te reactiveren is maar een fractie van de investeringen voor die tramlijn, Spartacus-tramlijn 1.
Wanneer gaat gezond verstand in dit dossier de bovenhand krijgen?

Fred Ligt|05.03.15|18:21

De tram maakt voor een gedeelte juist gebruik van deze Spoorlijn beste Wim de Meester. Het vertrammen van dit spoor is juist goedkoper en beter dan het weer laten rijden van treinen omdat juist de tram de centra van de steden kan aan doen.

kees boer|17.11.15|16:48

Ik blijf er bij dat de tram z’n begin/eindpunt moet krijgen op het station Maastricht,aldaar liggen diverse ongebruikte kopsporen en deze hoeft niet in het conflict te komen met de hoofdsporen.
Ooit waren er plannen de Vlaamse trein dat deze een onderdeel van een verbinding zou zijn Antwerpen-Maastricht -Aken !

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.