Siemens rolt eerste Mireo Plus H waterstoftrein uit

Siemens Mobility presenteerde donderdag zijn eerste Mireo Plus H waterstoftrein in zijn fabriek in Krefeld. De trein werd onthuld als onderdeel van het H2goesRail-project, een samenwerking met Deutsche Bahn (DB).

De Mireo Plus H waterstoftrein is uitgerold in een configuratie met twee wagens en heeft een actieradius van zo’n 800 kilometer. De versie met drie wagens kan tot 1.000 kilometer rijden. De topsnelheid van het treinstel is 160 kilometer per uur. Naast de Mireo Plus H waterstoftrein, die in 2023 in Baden-Württemberg wordt getest, onthulden de twee partners donderdag ook een mobiele waterstofopslagtrailer voor snel mobiel tanken.

Na afloop van de proeffase zal de Mireo Plus H in 2024 tussen Tübingen, Horb en Pforzheim in gebruik worden genomen, waar hij met zijn levensduur minimaal 120.000 kilometer zal kunnen rijden.

Siemens Mireo Plus H
De Mireo Plus H werd uitgerold in een configuratie voor twee auto’s. Bron: Siemens Mobility

Bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering

Samen ontwikkelen DB en Siemens Mobility een waterstofsysteem voor de spoorsector, dat op termijn de productie van groene waterstof, sneltankinfrastructuur en waterstofmaterieel zal moeten omvatten.

Volgens de partners is snel tanken de sleutel tot het toekomstige succes van waterstoftreinen, en de DB en Siemens werken eraan om het proces net zo snel te laten verlopen als dat van een reguliere dieseltrein. De waterstof zelf wordt door DB geproduceerd met groene stroom.

DB en Siemens Mobility schatten dat een waterstoftrein die 200.000 kilometer per jaar rijdt een jaarlijkse besparing van meer dan 500 ton CO2 kan opleveren.

“Alleen met een sterk railsysteem en alternatieve soorten aandrijvingen kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan de strijd tegen klimaatverandering”, zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.

“Voor Deutsche Bahn zijn waterstoftreinen een belangrijk onderdeel op weg naar klimaatneutraliteit in 2040”, voegt bestuurslid drs. Daniela Gerd Tom Markotten toe.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad RailTech

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Siemens rolt eerste Mireo Plus H waterstoftrein uit | SpoorPro.nl

Siemens rolt eerste Mireo Plus H waterstoftrein uit

Siemens Mobility presenteerde donderdag zijn eerste Mireo Plus H waterstoftrein in zijn fabriek in Krefeld. De trein werd onthuld als onderdeel van het H2goesRail-project, een samenwerking met Deutsche Bahn (DB).

De Mireo Plus H waterstoftrein is uitgerold in een configuratie met twee wagens en heeft een actieradius van zo’n 800 kilometer. De versie met drie wagens kan tot 1.000 kilometer rijden. De topsnelheid van het treinstel is 160 kilometer per uur. Naast de Mireo Plus H waterstoftrein, die in 2023 in Baden-Württemberg wordt getest, onthulden de twee partners donderdag ook een mobiele waterstofopslagtrailer voor snel mobiel tanken.

Na afloop van de proeffase zal de Mireo Plus H in 2024 tussen Tübingen, Horb en Pforzheim in gebruik worden genomen, waar hij met zijn levensduur minimaal 120.000 kilometer zal kunnen rijden.

Siemens Mireo Plus H
De Mireo Plus H werd uitgerold in een configuratie voor twee auto’s. Bron: Siemens Mobility

Bijdrage aan de strijd tegen klimaatverandering

Samen ontwikkelen DB en Siemens Mobility een waterstofsysteem voor de spoorsector, dat op termijn de productie van groene waterstof, sneltankinfrastructuur en waterstofmaterieel zal moeten omvatten.

Volgens de partners is snel tanken de sleutel tot het toekomstige succes van waterstoftreinen, en de DB en Siemens werken eraan om het proces net zo snel te laten verlopen als dat van een reguliere dieseltrein. De waterstof zelf wordt door DB geproduceerd met groene stroom.

DB en Siemens Mobility schatten dat een waterstoftrein die 200.000 kilometer per jaar rijdt een jaarlijkse besparing van meer dan 500 ton CO2 kan opleveren.

“Alleen met een sterk railsysteem en alternatieve soorten aandrijvingen kunnen we een belangrijke bijdrage leveren aan de strijd tegen klimaatverandering”, zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.

“Voor Deutsche Bahn zijn waterstoftreinen een belangrijk onderdeel op weg naar klimaatneutraliteit in 2040”, voegt bestuurslid drs. Daniela Gerd Tom Markotten toe.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad RailTech

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.