Een Alstom Coradia iLint in Lower Saxony, bron: René Frampe

Hongaars olie- en gasbedrijf samen met Alstom in waterstoftreinen

Alstom en MOL Group, een olie- en gasbedrijf in Hongarije, gaan samen onderzoek doen naar het gebruik van waterstoftechnologie voor spoorverkeer. Daartoe hebben beide bedrijven een intentieverklaring ondertekend. MOL Group produceert en gebruikt bijna 150.000 ton waterstof per jaar.

Hongarije wil een voortrekkersrol vervullen bij de transitie naar nul uitstoot van broeikasgassen in 2050. Het land onderzoekt daarom of het haalbaar is om waterstoftechnologie in te zetten voor het Hongaarse spoorverkeer. Alstom heeft met de Coradia iLint al veel ervaring opgedaan met waterstof. In september 2018 lanceerde Alstom de Coradia iLint op de Duitse markt. Deze treinen hebben al meer dan 200.000 km gereden met nul CO2-uitstoot in Duitsland en Oostenrijk, en zijn tevens met succes getest in Nederland. Daarnaast hebben SNCF (Frankrijk) en FNM (Italië) al geïnvesteerd in Alstom’s waterstoftechnologie. Het is volgens het bedrijf een bewezen kosteneffectieve en duurzame alternatieve vorm van aandrijving.

Brandstofleverancier

Volgens de MOL Group is de tijd rijp om waterstof te produceren met een lagere koolstofintensiteit, in overeenstemming met de regelgeving en de verwachtingen van de consument, en om ook de kennis op het gebied van mobiliteit tot het maximum te benutten, aldus Zsolt Hernádi, directeur van MOL Group. “Als grootste brandstofleverancier voor de spoorsector bundelen we graag onze krachten met Alstom. Deze samenwerking zal ons in staat stellen het potentieel van de waterstofvoorziening en de daarmee verband houdende infrastructuurontwikkeling in een van de meest duurzame mobiliteitsdiensten, het spoorvervoer, te onderzoeken”.

Coradia iLint-serie

De waterstoftreinen uit de Coradia iLint-serie zijn elektrische treinen met een waterstofcel, die verantwoordelijk is voor het opwekken van elektriciteit aan boord. Waterstof is de voornaamste energiebron voor deze treinen: alle elektriciteit wordt opgewekt door zuurstof uit de lucht te halen en binnen de brandstofcel te mengen met waterstof. Ook zijn deze treinen voorzien van een accu, die remenergie opslaat, de acceleratie ondersteunt en stroom levert voor boordsystemen.

Een energiemanagementsysteem monitort voortdurend het stroomverbruik van de trein, en houdt hierbij rekening met het voorliggende spoor, waaronder hellingen. Dit maakt een actieradius tot wel 1.000 kilometer mogelijk, waarbij de waterstoftrein alleen water uitstoot. Er is geen sprake van schadelijke gasvormige of deeltjesemissies. Gebruik van deze treinen vraagt om waterstoftankstations. Om een dergelijke infrastructuur op te zetten, heeft Alstom al eerder de handen ineengeslagen met andere olie- en gasbedrijven zoals Linde in Duitsland en Orlen in Polen.

Boedapest

Hongarije maakt deel uit van Alstoms cluster Midden- en Oost-Europa (CEE), dat met 7.000 medewerkers, industriële aanwezigheid in negen landen en commerciële activiteiten in acht landen het meest diverse Europese cluster is. Alstom beschikt momenteel over een commerciële vestiging in Boedapest en heeft meer dan 660 medewerkers in dienst op zijn productielocatie voor rollend materieel in Mátranovák. In deze vestiging worden onder meer draaistelframes geproduceerd.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.