Vernieuwing Thalys

Thalys-topman licht naamskeuze toe: ‘Eurostar is sterkste merk’

De Thalys, wie kent hem niet? De naam van de rode hogesnelheidstrein bekend van de verbinding tussen Amsterdam en Parijs, verdwijnt en gaat vanaf medio 2024 Eurostar heten, net als de trein naar Londen. Bertrand Gosselin, topman van Thalys, licht toe waarom er voor die naam is gekozen. Merkenexpert Paul Moers vraagt zich af of dat verstandig is.

Door corona liep de fusie vertraging op, maar de ondernemingen achter de treinen pakken hun eerdere plannen nu weer op. “De belangrijkste reden om voor de naam Eurostar te kiezen, is omdat Eurostar veel bekender is buiten Europa. In Amerika bijvoorbeeld, kennen ze de Thalys niet”, zegt CEO Bertrand Gosselin.

Aan zo’n besluit gaat een soort krachtmeting vooraf. “Omdat wij zulke grote plannen hebben, willen we echt inzetten op het sterkste merk”, vervolgt hij. “ Zo kunnen wij ons nog verder ontwikkelen. Eurostar is een paraplumerk geworden.” Er zal wel een subtiel onderscheid zijn in het design van treinstellen. “Wij zullen twee producten behouden: rood en blauw. Rood voor de Thalystreinen en blauw voor Eurostar. Dan hebben we twee producten die een beetje van elkaar verschillen, maar wel onder een gemeenschappelijk merk vallen.”

‘Welk merk roept de meeste plezier op, fun?’

Of de keuze voor de naam Eurostar in plaats van Thalys verstandig is, vraagt marketing- en merkenexpert Paul Moers zich af. “Het vervelende van een fusie, is dat je niet beide merken kunt behouden. Thalys is wel een heel bekend merk. Daar zit veel emotie bij. Bij Thalys denk ik: lekker comfortabel op reis. Welk merk roept de meeste plezier, fun op? Daar gaat het toch ook om in het leven?”

Eurostar is een emotioneel zwakker en minder geladen merk, zegt Moers, “Tenminste, vanuit Nederlands perspectief gezien. Je ziet dat het gaat om het spel van het geld en de macht, zo van ‘ik ben de grootste’. Het is een verlies om de naam Thalys te laten verdwijnen.”

Verlies

Tijdens de coronacrisis zag Thalys het aantal passagiers met 70 procent sterk teruglopen, ten opzichte van 2019, toen Thalys nog 7,85 miljoen passagiers vervoerde. Het doel is om in 2023 boven dat aantal te zitten. Thalys streeft naar een toename tot 30 miljoen passagiers in 2030. “We zijn erg ambitieus. Als wij onze krachten bundelen, kunnen wij dat bereiken”, zegt Gosselin over de aanstaande fusie met Eurostar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Thalys-topman licht naamskeuze toe: ‘Eurostar is sterkste merk’ | SpoorPro.nl
Vernieuwing Thalys

Thalys-topman licht naamskeuze toe: ‘Eurostar is sterkste merk’

De Thalys, wie kent hem niet? De naam van de rode hogesnelheidstrein bekend van de verbinding tussen Amsterdam en Parijs, verdwijnt en gaat vanaf medio 2024 Eurostar heten, net als de trein naar Londen. Bertrand Gosselin, topman van Thalys, licht toe waarom er voor die naam is gekozen. Merkenexpert Paul Moers vraagt zich af of dat verstandig is.

Door corona liep de fusie vertraging op, maar de ondernemingen achter de treinen pakken hun eerdere plannen nu weer op. “De belangrijkste reden om voor de naam Eurostar te kiezen, is omdat Eurostar veel bekender is buiten Europa. In Amerika bijvoorbeeld, kennen ze de Thalys niet”, zegt CEO Bertrand Gosselin.

Aan zo’n besluit gaat een soort krachtmeting vooraf. “Omdat wij zulke grote plannen hebben, willen we echt inzetten op het sterkste merk”, vervolgt hij. “ Zo kunnen wij ons nog verder ontwikkelen. Eurostar is een paraplumerk geworden.” Er zal wel een subtiel onderscheid zijn in het design van treinstellen. “Wij zullen twee producten behouden: rood en blauw. Rood voor de Thalystreinen en blauw voor Eurostar. Dan hebben we twee producten die een beetje van elkaar verschillen, maar wel onder een gemeenschappelijk merk vallen.”

‘Welk merk roept de meeste plezier op, fun?’

Of de keuze voor de naam Eurostar in plaats van Thalys verstandig is, vraagt marketing- en merkenexpert Paul Moers zich af. “Het vervelende van een fusie, is dat je niet beide merken kunt behouden. Thalys is wel een heel bekend merk. Daar zit veel emotie bij. Bij Thalys denk ik: lekker comfortabel op reis. Welk merk roept de meeste plezier, fun op? Daar gaat het toch ook om in het leven?”

Eurostar is een emotioneel zwakker en minder geladen merk, zegt Moers, “Tenminste, vanuit Nederlands perspectief gezien. Je ziet dat het gaat om het spel van het geld en de macht, zo van ‘ik ben de grootste’. Het is een verlies om de naam Thalys te laten verdwijnen.”

Verlies

Tijdens de coronacrisis zag Thalys het aantal passagiers met 70 procent sterk teruglopen, ten opzichte van 2019, toen Thalys nog 7,85 miljoen passagiers vervoerde. Het doel is om in 2023 boven dat aantal te zitten. Thalys streeft naar een toename tot 30 miljoen passagiers in 2030. “We zijn erg ambitieus. Als wij onze krachten bundelen, kunnen wij dat bereiken”, zegt Gosselin over de aanstaande fusie met Eurostar.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , ,

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.