Waterstoftrein van Alstom maakt debuut in Zweden

De Coradia iLint waterstoftrein van Alstom heeft zijn eerste officiële kilometers gemaakt in Zweden, zo meldt de fabrikant woensdag. De trein werd in Östersund getoond en gedemonstreerd aan beleidsbepalers en andere Zweedse belanghebbenden.

De demonstratie moet de lokale autoriteiten en vervoerders over de streep halen om tot de aanschaf van de waterstoftrein over te gaan. De Coradia iLint is reeds aanschaft in Duitsland en en Italië. Bij onze Oosterburen rijden de treinen als sinds 2018 en hebben ze de afgelopen drie jaar ruim 100.000 kilometer afgelegd. In Duitsland zijn volgens Alstom tot op heden 41 treinstellen besteld, in Italië door vervoerder Ferrovie Nord Milano reeds 14 treinen.

Inzet waterstoftreinen op het Groningse spoor

Daarnaast heeft de waterstoftrein in Oostenrijk en Nederland test- en demonstratiekilometers gemaakt. De provincie Groningen gaat tegen 2024 waterstoftreinen inzetten op het spoor in Groningen. Dat kan bijvoorbeeld op trajecten naar Stadskanaal en de Wunderline naar Duitsland. Uit een haalbaarheidsonderzoek blijkt dat een waterstoftrein een volwaardig alternatief is voor de huidige dieseltrein.

“De Coradia iLint-treinen zijn een uitgelezen mogelijkheid voor Zweden om het treinvervoer duurzamer of zelfs klimaatneutraal te maken”, aldus Alstom Nordics-CEO Rob Whyte. De treinen kunnen 300 reizigers over een afstand van 1.000 kilometer vervoeren. Door een dieseltrein te vervangen door een waterstoftrein, zou net zo’n grote CO2-besparing betekenen als het van de weg halen van 400 auto’s, aldus Alstom.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

2 reacties op “Waterstoftrein van Alstom maakt debuut in Zweden”

Illya Vaes|26.08.21|11:47

“Door een dieseltrein te vervangen door een waterstoftrein, zou net zo’n grote CO2-besparing betekenen als het van de weg halen van 400 auto’s” zegt Alstom.
Met welke stroom is die waterstof dan gemaakt? Als dat geen zonne- of windenergie is die anders verloren zou zijn gegaan (d.w.z. niet gebruikt voor het direct nuttig gebruiken) geeft het door de inefficiënte omzetting naar en weer van waterstof (+ het gezeul ermee) de facto méér uitstoot dan een dieseltrein met de beste brandstof.

Pat Rick|26.08.21|14:43

@Ilya: dat is nu de waterstofeconomie. Scenario’s van Shell laten zien dat koolstofketens steeds korter worden voor de energiebehoefte. Eerst lange ketens door kolen, toen middellange (olie, diesel). En nu gaan we naar (vloeibaar) gas. De ultieme energiedrager is dan koolstofvrij, ofwel waterstof. Als deze opgewekt kan worden met groene stroom, bijvoorbeeld uit wind- of waterkracht, dan is er een zeer duurzame brandstof. Wind is volop aanwezig en nieuwe type molens produceren meteen waterstof.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.