Zeleros-hyperloop-Acciona-EIT-Innoenergy-CAF_Si-768x432

Treinenbouwer CAF stapt in Spaanse hyperloop Zeleros

Het Spaanse hyperloopbedrijf Zeleros heeft in een nieuwe investeringsronde drie nieuwe partners aan boord gehaald: infrabedrijf Acciona, energiespecialist EIT InnoEnergy en treinenbouwer CAF. Volgens Zeleros gaan alle drie een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van het transportsysteem waarmee reizen met een snelheid van 1.000 kilometer per uur en nul directe emissies mogelijk moet worden. Er zijn geen financiële details bekendgemaakt. 

De CAF Group levert in Nederland onder meer Sprinters aan NS en trams aan het GVB in Amsterdam en U-OV in Utrecht. Volgens Leire Aguirre van de afdeling Corporate Development en New Businesses van de CAF Group gaat het bedrijf zijn “ervaring als expert in rollend materieel inzetten voor het ontwerp van een robuuste capsule die de infrastructuurkosten zal verlagen en een veilige en efficiënte werking er van zal garanderen”.

Infrastructuur

Acciona is gespecialiseerd in de ontwikkeling van duurzame infrastructuren en brengt kennis en ervaring in van de aanleg van hogesnelheidslijnen in onder meer Spanje, Italië en Noorwegen. Hier werkt het momenteel aan de bouw van de langste spoortunnel van Scandinavië als onderdeel van het Follo Line-project. “Ik geloof dat onze knowhow, samen met onze uitgebreide ervaring in het spoorvervoer, van grote toegevoegde waarde zal zijn voor dit project”, aldus Telmo Pérez Luaces, Innovation Director van de divisie Infrastructuur van Acciona.

EIT InnoEnergy gaat naar eigen zeggen zorgen voor een robuust ecosysteem op Europees niveau. De drie partners leveren volgens Zeleros kennis op belangrijke gebieden bij de ontwikkeling van hyperloop: infrastructuur, voertuig en het industriële ontwikkelingskader op Europees niveau. Zo voegen ze zich bij het team van meer dan 180 professionals en 50 organisaties om de creatie van het hyperloop-systeem van Zeleros te realiseren.

7 miljoen euro

David Pistoni, CEO en medeoprichter van Zeleros, benadrukt: “Voor Zeleros is het een eer om industriële partners op het niveau van Acciona, CAF en EIT InnoEnergy te hebben om dit ambitieuze project te realiseren, waarmee we de grenzen van mobiliteit willen verleggen.“

Bij een eerdere financieringsronde in juni 2020 haalde Zeleros ruim 7 miljoen euro op. Dat bedrag was onder meer bedoeld voor de bouw van een Europees hyperloop-centrum in Valencia en verdere ontwikkeling van zijn hyperloop-voertuig. De bedrijven die zich tot nu toe aansloten bij het initiatief zijn de ingenieursbureau  Altran, energiebedrijf Grupo Red Eléctrica en investeerders als Goldacre Ventures (Verenigd Koninkrijk), Road Ventures (Zwitserland), Plug and Play (VS), Spanish Angels Capital en MBHA.

European Hyperloop Center

Het Europees hyperloop-centrum in Spanje moet een drie kilometer lange testbaan krijgen. Een datum voor de start van de bouw of opening is nog niet gecommuniceerd. In Nederland verrijst in de loop van 2022 een European Hyperloop Center in Groningen. Dit project is een initiatief van het Nederlandse Hardt Hyperloop. Partners zijn onder andere Koninklijke BAM Groep, Tata Steel Europe en Royal IHC.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.