Reizigers wanen zich middenin een film met digitale tunnelreclame Rotterdamse metro

Eerder deze week is in Rotterdam de eerste dynamische en digitale tunnelreclame van Nederland in gebruik genomen. Aan de wand van de metrotunnel tussen de stations Blaak en Beurs zijn ledpanelen aangebracht, zodat zullen reizigers als het ware een televisiereclame kunnen kijken.

“We zijn altijd op zoek naar manieren om de beleving voor reizigers te vergroten”, zegt RET-directeur Maurice Unck in gesprek met SpoorProTV. “Dit soort tunnelreclame met mooie innovatieve beelden geeft een andere type beleving dan wat je normaal gesproken in een donkere tunnel ziet.” Op termijn wil vervoerder RET deze vorm van reclame ook op over andere tunnels uitrollen.

Bekijk hier het item terug:

Het digitale advertentiesysteem voor metrobuizen en tunnels komt uit de koker van het Canadese Adtrackmedia. Het systeem dat in Rotterdam is geïnstalleerd bestaat uit een frame van 130 meter, waarbij reizigers dankzij de snelheid van de metro de beelden op de juiste wijze zien, legt Maarten Duijne van Adtrackmedia uit.

De installatie van een dergelijk systeem is volgens Duijne om meerdere reden ingewikkeld. “Je moet ’s nachts werken om vrije toegang tot de metrobuis te hebben. Bovendien moet de stroom van het spoor af. Daarnaast is de afstelling zeer gecompliceerd, omdat je moet weten wanneer een metro voorbij komt en met welke snelheid.”

De eerste advertenties die voor de reizigers afgespeeld zullen worden, zijn die van Samsung en Fanta. In Barcelona, Madrid en Rome werd eerder deze vorm van tunnelreclame toegepast. In het Zuid-Koreaanse Seoul wordt het al zeker tien jaar gebruikt.

Lees meer: 

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

5 reacties op “Reizigers wanen zich middenin een film met digitale tunnelreclame Rotterdamse metro”

Ir. Arie Overbeeke|22.04.21|11:47

Mooie ontwikkeling

Ir. Arie Overbeeke|22.04.21|11:53

Mooie ontwikkeling voor de reizigers

Ir. Arie Overbeeke|22.04.21|21:42

Mooie ontwikkeling voor de reizigers, deze primeur

Illya Vaes|23.04.21|14:52

Voor de meeste reizigers is reclame alleen maar irritant.
En deze nieuwe energieverbruiker staat dan in het SpoorPro weekoverzicht onder het kopje “*_Verduurzaming_* en innovatie”.

C.A. Nobel|23.04.21|22:27

De beleving voor de reizigers vergroten? Jawel, de beleving van meer vervelende, stompzinnige en indringende reclame. Nu ook al in de trein zelf, de laatste plek in Rotterdam waar we niet met reclame werden geconfronteerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.