Storingsteam van ProRail helpt op 11 december tijdens sneeuwstorm passagiers uit gestrande trein. Foto: ProRail

Nieuwe applicatie DDIO scheelt uren tot een dag bij treinstoringen

Bij het herstel van storingen op het spoor zorgen het uitdenken en handmatig uitwerken van de benodigde onttrekkingen aan het spoor nu nog voor uren vertraging. ProRail nam onlangs een in samenwerking met softwarebedrijf CGI ontwikkelde applicatie in gebruik. Deze brengt het proces van aanvragen van een Werkplek BeveiligingsInstructie (WBI) terug tot enkele seconden of minuten. Er werd twee jaar gewerkt aan DDIO (Data Driven Infra Onttrekkingen).

DDIO is als hulpmiddel te gebruiken bij het aanvragen van WBI’s (Werkplek Beveiligings Instructie) voor storingsherstel. De applicatie werkt als volgt: de app rekent razendsnel de gewenste onttrekking uit op basis van een indicatie van de locatie waar storingsherstel moet plaatsvinden. Dan stelt de applicatie een maatwerkvoorstel op met de bijhorende maatregelen.

Mijlpaal

Na het uitvoeren van de benodigde veiligheidschecks kan dit maatwerkvoorstel in de Btd-planner (Buiten dienstplanner) worden ingevoerd. Volgens Hasna Hankari, projectmanager Projecten en Implementatie Asset Ontwikkeling en Informatie, is de uitrol van DDIO een mijlpaal voor ProRail in data-gedreven werken. “Normaal gesproken moet je voor het aanvragen van een WBI bij de Btd-planner eerst jouw werkgebied handmatig bepalen. Hiervoor moet je veel informatie, vooral in de vorm van tekeningen schema’s, er bij halen. Zo moet je onder meer aangeven welke delen van het spoor buiten dienst genomen moeten worden en welke veiligheidsmaatregelen daar voor nodig zijn. Dit handmatige proces kan enkele uren tot een dag in beslag nemen.”

De applicatie helpt WBI-aanvragers door zelf uit te rekenen welk gebied buiten dienst gesteld moet worden. DDIO doet dit in enkele seconden tot een minuut en geeft daarbij meteen een voorstel met de te nemen veiligheidsmaatregelen. “Nu moet je zelf nog wel het werkgebied en de bijbehorende maatregelen handmatig invoeren in de Btd-plannner. Maar in de toekomst is het de bedoeling dat DDIO ‘onder water’ gaat en dat het automatisch vanuit Btd-planner wordt aangeroepen.” Dat betekent dat het proces volledig geautomatiseerd wordt en het systeem dus helemaal zelfstandig de invoer en verwerking doet. Alleen de uitkomst verschijnt nog in beeld in de vorm van een goedgekeurde WBI.

Geen tekening nodig

“Nu moet je nog een voorstel indienen bij de Btd-planner, straks krijg je met een druk op de knop een WBI binnen. DDIO is in de beginfase vooral een hulpmiddel bij het aanvragen van onttrekkingen. Je hebt er ook geen tekening van het spoor meer bij nodig. Dat scheelt ook heel veel tijd en betekent weer dat treinen korter stil hoeven te blijven staan bij een storing omdat processen veel sneller kunnen worden doorlopen.”Schematische weergave DDIO

DDIO gaat nu landelijk live en wordt gebruikt bij storingen zonder spanning. Dat komt omdat de bovenleiding-data nog niet beschikbaar is. DDIO wordt dus alleen gebruikt bij storingen die niet bovenleiding-gerelateerd zijn. “Ik verwacht dat het nog anderhalf tot twee jaar gaat duren voordat er voldoende bovenleidingdata zijn verwerkt. We moeten hiervoor tekeningen vertalen in data en dat is een erg arbeidsintensief proces”, legt Hankari uit.

Wereldnieuws

Als onderdeel van dit project zijn ProRail en CGI ook bezig om de geografische tekeningen en kaarten van het hoofdspoornet om te zetten in schema’s. “Het voordeel van een schema ten opzichte van een kaart is dat ze veel compacter zijn en je sneller in beeld hebt wat je zoekt”, legt Hankari uit. “Nu kun je in een oogopslag zien hoeveel wissels er op een bepaalde plek liggen en waar de seinen en borden staan. We halen op dit moment de informatie uit de tekeningen en kaarten die van belang zijn voor storingherstel. In de toekomst breiden we de schema’s nog wel uit met nieuwe objecten, zodat ze ook voor andere doelen binnen ProRail kunnen worden ingezet.”

De schematische weergave van de spoorkaarten in een applicatie als deze is volgens Hankari nog nooit iemand gelukt. “Deze ontwikkeling is nieuw op wereldniveau. Echt een primeur dus. Daarom is er ook veel belangstellling voor vanuit de rest van de wereld. Vanuit allerlei landen en bedrijven worden we door ontwikkelaars gefeliciteerd dat we dit voor elkaar hebben gekregen. We hebben er zelf een demonstratie van gegeven bij een bedrijf in de Verenigde Staten. We zijn enorm trots op DDIO. Vooral omdat we het in nauwe samenwerking met de partijen die het straks gaan gebruiken, aannemers bijvoorbeeld, hebben ontwikkeld.”

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.