Duits ministerie investeert zeven miljoen in ontwikkeling automatisch rangeren

Het Duitse federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) stelt 7 miljoen euro beschikbaar voor de ontwikkeling van automatisch rangeren in de periode van 2020 tot 2024. Spoorgoederenvervoerder DB Cargo start binnenkort proeven met automatisch rangeren op het emplacement München-Noord.

Op rangeerterreinen worden dagelijks duizenden treinen samengesteld, waarvoor rangeerlocomotieven worden ingezet. Het doel van DB is dat deze locomotieven automatisch gaan rijden. “Het rangeerterrein München-Noord wordt onze testlocatie voor de toekomst”, zegt Dr. Sigrid Nikutta, DB-bestuurslid voor goederenvervoer bij Deutsche Bahn.

Alle remmen van de treinen worden normaal gesproken voor elk vertrek handmatig gecontroleerd. Dankzij sensoren en radiotransmissie zou dit in de toekomst veel sneller en op afstand mogelijk zijn, aldus DB Cargo. Nikutta: “We zullen het vervoer met enkele wagons versterken als de ruggengraat van de economie, en digitalisering en automatisering zullen ons daarbij helpen. Het is een goede stap dat deze innovatie-impuls nu financiële steun krijgt.”

Federaal programma

De financiering is een maatregel van het federale programma “Toekomstig goederenvervoer per spoor” van het federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur, dat in mei 2020 werd goedgekeurd. Het programma bevordert de digitalisering en automatisering van milieuvriendelijk goederenvervoer per spoor. Van 2020 tot 2024 reserveert het ministerie hiervoor jaarlijks 30 miljoen euro. Het gemiddelde financieringspercentage is maximaal 50 procent.

Federaal minister van Transport Andreas Scheuer: “We willen meer vrachtverkeer naar milieuvriendelijke rails brengen. Daarvoor moeten goederentreinen efficiënt, snel en goedkoop kunnen worden samengesteld. Daarom promoten we de praktische test van automatische en digitale technologieën bij rangeeroperaties. Ons doel is: sterke spoorwegen. En dat betekent ook zwaar vrachtverkeer.”

Innovatie

In het noorden van München worden meerdere innovatieve technologieën getest waarmee schade aan goederenwagons automatisch kan worden opgespoord of werkprocessen efficiënter kunnen worden georganiseerd met behulp van kunstmatige intelligentie (AI). De digitale automatische koppeling (DAK) wordt ook op het emplacement getest bij rangeerwerkzaamheden.

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Redacteur van RailTech.com

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.