snelheidsrecord Delft

Delft Hyperloop breekt eigen snelheidsrecord

Het hyperloop team van de TU Delft verbrak afgelopen week het eigen snelheidsrecord van 202 kilometer per uur. Dit door met een snelheid van 360 kilometer per uur over de eigen testbaan op het terrein van Voestalpine Railpro in Hilversum te racen. Bijzonder is dat het gebruikte voertuig is ontworpen voor een vacuümbuis, maar nu in de openlucht werd ingezet. 

De recordpoging van het 33 studenten tellende team was georganiseerd als alternatief voor de afgelaste SpaceX Hyperloop Pod Competion in Los Angeles. Deze wedstrijd wordt ieder jaar georganiseerd door visionair Elon Musk, maar ging dit jaar niet door vanwege het coronavirus. Tijdens deze wedstrijd strijden studententeams van over de hele wereld tegen elkaar om met Hyperloop pods, de hoogste snelheid in een één kilometer lange vacuümbuis te behalen.

Tegenslag

Dat de competitie niet doorging was een flinke tegenslag voor de studenten. Om toch te kunnen laten zien wat ze dit jaar bereikt hadden, werd besloten een eigen record neerzetten, hier in Nederland. Op vrijdag 17 juli vond de recordpoging plaats in de openlucht op het ‘Long Test Track’ van 386 meter in Hilversum, aangelegd in samenwerking met de Nederlandse spoorbedrijven voestalpine Railpro, ProRail en Strukton. Met een snelheid van 360 kilometer per uur werd het huidige record van 202 kilometer per uur ruimschoots gebroken.

Chief Engineer Sasha Ivlev: “De uitdaging was nu nóg groter. Onze race pod was ontworpen om in vacuüm te racen, maar nu probeerden we met datzelfde voertuig het record te verbreken in de openlucht. We wilden de wereld laten zien wat voor bizarre snelheden nu al bereikt kunnen worden met zo’n voertuig en mensen inspireren om de zoektocht naar duurzamere transportmiddelen te volgen.” Een enkeling, zoals hoofdpartner Cognizant, kon de poging in real life aanschouwen, terwijl de rest van de buitenwereld kon meekijken via een livestream.

Meer dan alleen techniek

Het studententeam focust zich naast het ontwikkelen van een race pod ook op het toekomstbeeld van de Hyperloop. Team Captain Emma van de Ven: “Bij transport komt meer kijken dan alleen techniek, vandaar dat het team ook onderzoek doet naar het algehele Hyperloop concept. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken hoe de reiservaring van de passagier geoptimaliseerd kan worden en hoe een veilige reis met de Hyperloop gegarandeerd kan worden.”

Op dit moment zijn er wereldwijd verschillende commerciële bedrijven bezig met het bouwen van een full scale Hyperloop pod. Onder meer in het Spaanse Valencia en in Groningen moeten binnen enkele jaren Europese Hyperloop Centra verrijzen. Het Nederlandse Hardt Hyperloop is de initiatiefnemer van het Hyperloop Center in Groningen. Hardt heeft onder meer Koninklijke BAM Groep, Tata Steel Europe en Royal IHC als partners.

Uitdaging

Het aanleggen van de infrastructuur zal naar verwachting de grootste uitdaging worden van het Hyperloop-concept. Dit vanwege ze grote investeringen die er mee gemoeid zijn en de samenwerking die het vergt tussen publieke en private partijen. De verwachting van de TU Delft is dat het binnen 20 tot 30 jaar daadwerkelijk mogelijk is om te reizen met de Hyperloop.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Delft Hyperloop breekt eigen snelheidsrecord”

Laurens Achternaam|26.07.20|20:12

Wat voegt dit toe? Transrapid bestaat toch al decennia, tans zonder groot succes?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.