Kaartenautomaat DB

UIC lanceert nieuw elektronisch ticket-controlesysteem

De International Union of Railways (UIC) zette onlangs een belangrijke stap in de richting van realtime digitale controle van vervoersbewijzen. Met hulp van het Nederlandse bedrijf Hit Rail lanceerde UIC de Electronic Ticket Control Database (ETCD) waarmee spoorwegmaatschappijen treinkaartjes over de hele wereld kunnen uitgeven en controleren.

Het belangrijkste voordeel van de nieuwe dienst is de online uitwisseling van informatie over tickets tussen vervoerders en aanbieders van treinkaartjes onderling. Door deze informatie met elkaar te delen, zijn tickets beter beveiligd, wordt fraude voorkomen en ontstaan er meer mogelijkheden voor elektronische ticketing. ETCD-service wordt geleverd in een Software as a Service (SaaS)-modus. Verschillende Europese kaartuitgevers en vervoerders zijn er inmiddels mee verbonden.

Standaardoplossing

“ETCD is een belangrijk toevoeging aan het UIC Rail Distribution-ecosysteem”, aldus Marc Guigon, directeur Passagiers bij UIC. “In combinatie met MERITS (Dienstregelingen), PRIFIS (Prijzen) en Hermes (Reserveringen) maakt ETCD (Controle) het UIC IT-distributiekader compleet. We bieden alle leden van de Europese spoorbedrijven hiermee een kostenefficiënte en robuuste standaardoplossing voor hun internationale ticket business.”

Binnen de werkgroepen van ‘UIC Passenger’ is overeenstemming bereikt over een gemeenschappelijke specificatie IRS 90918-4 voor de uitwisseling van kaartcontrolegegevens tussen kaartuitgevers en spoorwegmaatschappijen die de passagierskaartjes controleren. Met ETCD-service worden de specificaties van de ticketcontrole nu centraal geimplementeerd. UIC-leden kunnen hierdoor informatie uitwisselen via een centraal systeem. Dit brengt volgens UIC minder complexiteit en lagere implementatiekosten met zich mee voor de vervoerders. ETCD wordt naar verwachting vaan de branchevereniging een belangrijke basis voor de toenemende acceptatie van e-tickets.

UIC-Electronic-Ticket-Control-Database-ETCD-service

Schematische weergave van de werking van de UIC Electronic Ticket Control Database (ETCD)

Schaalbaar

De ETCD-service van Hit Rail voldoet volgens UIC aan zijn hoge eisen voor schaalbaarheid, prestaties en beveiliging. De architectuur die de service ondersteunt, maakt gebruik van cloudtechnologie en is ontworpen om een ​​groot aantal tickets en downloads aan te kunnen. En daarnaast om toekomstige UIC-services te ondersteunen die het opslaan of controleren van ticketgegevens vereisen.

Alle technische componenten van het systeem zijn flexibel ingericht voor wisselende belasting en toekomstige aanpassingen. “De ETCD is een grote technologische sprong voorwaarts in het gebruik van geavanceerde clouddiensten, zoals serverloze applicaties en clouddatabases, voor ​​robuuste en veilige service van mogelijk miljoenen treinkaartjes”, aldus Enrique Ruiz, technisch directeur en ETCD-projectmanager bij Hit Rail.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.