Lastochka-trein-in-Moskou

ATO-expert Oleg Popov: Machinist bestuurt straks tien treinen tegelijk

Verschillende EU-lidstaten voerden in de afgelopen jaren tests uit met Automatic Train Operation (ATO). Maar ook daarbuiten wordt er volop mee getest. Zo maakte in Rusland eind augustus de zelfrijdende Lastochka reizigerstrein zijn eerste testrit. Pavel Popov van JSC NIIAS, een aan de Russische spoorwegen gelinkt onderzoeksinstituut, staat aan het hoofd van het ontwikkelingsteam van dit project.

“Het voornaamste obstakel bij de tests met de geautomatiseerde Lastochka trein op de Shcherbinka spoortestbaan was een rit op een rond parcours waarbij het zicht werd beperkt door de hoek waaronder de boog loopt. Dit maakt de tests extra gecompliceerd. Desondanks zijn we tevreden met de behaalde resultaten”, zegt Pavel Popov. Hij werkt bij het onderzoeks- en ontwikkelingsinstituut voor informatietechnologie, seinen en telecommunicatie voor spoorwegtransport, ook wel bekend als JSC NIIAS. Deze organisatie is onderdeel van de Russische spoorwegen en verantwoordelijk voor onderzoek en innovaties als ATO. Popov werkt sinds elf jaar aan het onderzoeken, ontwikkelen en toepassen van ATO oplossingen in Rusland.

Onbemande locomotieven

De Lastochka is de eerste zelfrijdende reizigerstrein die ooit getest werd in Rusland. “Dit project ging in 2017 van start. Desondanks werden de sensoren, camera’s en andere oplossingen pas deze zomer geïnstalleerd in de trein”, legt de expert uit. De Lastochka was niet het eerste onbemande railvoertuig in Rusland. JSC NIIAS werkt al sinds 2015 aan het testen met zelfrijdende rangeerlocomotieven. “De eerste onbemande rangeerloc werd eind 2017 gelanceerd. Sindsdien hebben we veel data kunnen verzamelen die we konden gebruiken voor het Lastochka project.”

Op dit moment zijn er drie rangeerlocomotieven van het type TEM7A uitgerust met technologie om onbemand te kunnen rijden. Ze rijden rond op het opstelterrein van station Luzhskaya aan het spoorknooppunt van de Ust-Luga haven aan de Baltische zee. “De locomotieven rijden zelf naar de wagons, koppelen ze aan en slepen ze naar de plaats van bestemming en koppelen ze daar weer los. Deze handelingen worden allemaal uitgevoerd zonder tussenkomst van mensen. Het voertuig wordt wel op afstand bestuurd vanuit de controlekamer”, legt Popov uit. Hij verwacht dat er binnenkort ook andere typen locomotieven worden uitgerust met de onbemande technologie. Hierover zijn de Russische spoorwegen in gesprek met Sinara Group en Transmashholding, twee grote fabrikanten van rollend materieel in Rusland.

Tekst loopt door onder de foto.

TEM7A-rangeerlocomotief bij Luzhskaya-station

TEM7A rangeerlocomotief.

Uitdagingen en plannen

Tijdens de testritten met de Lastochka, liep het ontwikkelingsteam tegen een aantal uitdagingen aan. Vergeleken met de rangeerlocomotief ligt de snelheid hoger en daarom moet het detectiesysteem een groter bereik hebben. Om dit voor elkaar te krijgen moesten er een aantal technische verbeteringen worden doorgevoerd. Daarbovenop kwam nog een ander vraagstuk dat moest worden opgelost. “De grootste uitdaging voor zelfrijdende treinen is om verkeerde detectie te voorkomen”, aldus Popov. Het test-project wordt daarom voortgezet. Zowel op de baan als met simulators. Een nieuwe serie van tests staat voor deze maand gepland. Bij deze tests staat het remmen en stilstaan van de Lastochka onder verschillende omstandigheden, waaronder ’s nachts, centraal.

Na het afronden van de proeven willen de Russische Spoorwegen Lastochka voertuigen met ATO in gaan zetten op de centrale lijn rondom Moskou. “RZD-directeur Oleg Belozyorov heeft als doel gesteld dat er onbemande treinen gaan rijden rond Moskou tegen 2021. De beslissing om het aantal zelfrijdende voertuigen uit te breiden, hangt af van de resultaten van het project.” zegt Popov. Voor die tijd moeten er volgens hem nog wel wat aanpassingen worden doorgevoerd in de wet- en regelgeving.

Tekst loopt door onder de foto.

Beeldscherm Lastochka autonome trein

Machinisten

Een andere uitdaging is die van de machinist van de toekomst. Pavel Popov is van mening dat dit beroep zal transformeren in iets totaal anders. “Ik verwacht dat treinmachinisten straks zullen worden omgeschoold tot operatoren die tot tien treinen tegelijk gaan besturen.” Voor dit doel traint het ontwikkelingsteam toekomstig personeel dat de onbemande treinen op de Moskou-lijn op afstand gaat besturen. Er is al een speciaal controlecentrum ingericht op het treinstation Andronovka. Het gaat gebruikt worden door potentiële operators. De functie van operators zal ook anders zijn dan die van machinisten. “We werken nu aan het definiëren van de functies van een operator. Allereerst moet hij of zij een verkeerde detectie kunnen beoordelen. Wanneer er een boomtakje op het spoor valt, beschouwt het systeem dat als een obstakel en stopt de trein. De taak van een operator is dan om het obstakel te analyseren en te bepalen of het veilig is om verder te rijden of niet”, legt Popov uit.

Wilt u meer weten over de ervaringen met het implementeren van Automatic Train Operation (ATO) in Rusland? Pavel Popov geeft een presentatie op het Intelligent Rail Summit 2019 dat plaatsvindt van 19 tot en met 21 november in Parijs. Bekijk hier het volledige programma.

Auteur: Mykola Zasiadko

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.