‘Exacte facturen zijn de eerste stap in energiebesparingen op het spoor’

Europese spoorvervoerders krijgen vanaf volgend jaar te maken met nieuwe voorschriften voor energieverbruik. De deadline is volgens Bart van der Spiegel, energie-expert bij de Belgische spoorinfrabeheerder Infrabel, haalbaar door deel te nemen aan Eress, het Europese samenwerkingsverband dat een gestandaardiseerd facturatiesysteem voor spoorwegenergieverbruik ontwikkelde. In plaats van een schatting, geeft het systeem daadwerkelijk verbruik door.

Bart van der Spiegel geeft een presentatie over de nieuwe energieregels en de organisatie tijdens de RailTech Europe-conferentie in Utrecht. De belangrijkste energieregels die op korte termijn onder meer moeten worden geïmplementeerd, zijn de installatie van energiemeetinstrumenten aan boord van de treinen, de implementatie van een facturatiesysteem en de uitwisseling van energie verbruiksdata. “Een facturatiesysteem valideert de gegevens uit de meters aan boord van de treinen, schat de ontbrekende verbruiksgegevens in en wijst het verbruik toe aan de juiste spoorwegonderneming. Alle Europese lidstaten moeten uiterlijk op 4 juli 2020 een dergelijk facturatiesysteem hebben “, zegt Bart van der Spiegel. Deze deadline kan gehaald worden dankzij het door Eress ontwikkelde Erex-systeem.

Modulair facturatiesysteem Erex, bron: Eress-partnerschap

Erex-systeem

Erex is een gestandaardiseerde oplossing voor het beheren en factureren van de verbruikte energie in treinen. De gegevens worden verzameld door meetapparatuur en doorgestuurd naar een centrale server. “Een Thalys-trein van Parijs naar Amsterdam loopt door drie landen. Alle data worden verzameld in één systeem en vervolgens overgezet naar een uitwisseldienst. Op basis van de gps-posities die samen met de energiegegevens worden geregistreerd, wordt het verbruik gesplitst en doorgestuurd naar de facturatiesystemen van de drie landen”, aldus Van der Spiegel.

Naast het standaardiseren en nauwkeuriger maken van berekeningen, bespaart het Erex-systeem ook energie- en geld. “Doordat de facturen worden opgesteld op basis van het exacte daadwerkelijke verbruik, kunnen de spoorwegexploitanten geld besparen. Ze betalen voor wat ze daadwerkelijk verbruiken, niet voor schattingen. De exacte factuur is een eerste stap in de richting van energiebesparing.”

De leden van Eress van links naar rechts: Hans-Erik Fogh (Banedanmark), Bart van der Spiegel (Infrabel), Terje Stømer (Jernbaneverket Energi), Lars Johansson (Trafikverket), Juha-Matti Vilppo (Liikennevirasto), Ralph Luijt (Vivens) en Adrian Peter (SBB). Bron: Eress.

Eress partnerschap

Het Eress-partnerschap werd in 2004 opgericht om een ​​gemeenschappelijk energie-facturatiesysteem voor de spoorwegen (Erex) te ontwikkelen. De oprichters van de non-profitorganisatie waren de spoorinfrastructuurbeheerders van Noorwegen (Bane NOR, voorheen bekend als Jernbaneverket), Denemarken (Banedanmark) en Zweden (Trafikverket). In de daaropvolgende jaren werd de ledenlijst uitgebreid met Infrabel (België), Liikennevirasto (Finland), SBB (Zwitserland) en het Nederlandse Vivens.

Op 27 maart geeft Bart van der Spiegel de presentatie ‘The last mile for Traction Energy Settlement’ tijdens de internationale RailTech Europe-conferentie. Het programma is te vinden op de website van het evenement.

Lees ook:

Infrabel verhoogt tarieven voor treinen zonder energiemeters

Onderwerpen: , ,

Auteur: Mykola Zasiadko

2 reacties op “‘Exacte facturen zijn de eerste stap in energiebesparingen op het spoor’”

Theo Van Riet|22.03.19|20:09

Sorry volgens mij gaan de namen van rechts naar links…

Theo Van Riet|22.03.19|20:10

Volgens mij gaan de namen van rechts naar links….kan u ook zien aan de vlaggetjes.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.