RailTech Innovation Awards

Achttien innovaties dringen door tot finale RailTech Innovation Awards

De jury heeft zijn oordeel geveld: Van de in totaal 75 inschrijvingen kwamen er achttien innovatieve producten en diensten door de eerste selectie. Na afloop van de eerste dag van RailTech Europe 2019 op 26 maart worden de winnaars bekend gemaakt in alle zes de categorieën van de prijs. Daarnaast kan het publiek nog zijn stem uitbrengen voor de publieksprijs.

De genomineerden van de Innovation Awards 2019 per categorie zijn:

Infrastructuur:

Universiteit Zagreb Faculteit Civiele Techniek – RUCONBAR – RUCONBAR staat voor ‘RUbberized COncrete Noise BARriers’. Dit is een milieuvriendelijke geluidswal gemaakt van een mengsel dat bestaat uit beton en vermalen autobanden. In een kilometer Ruconbar (drie meter hoog) zijn 7.800 gerecyclede autobanden verwerkt.

Thales – TIRIS (Thales Big Data Analytics platform voor de railbranche) Via dit digitale platform kunnen data uit de meest uiteenlopende bronnen met elkaar gecombineerd en geanalyseerd worden. Hiermee biedt Thales een breed dienstenpakket variërend van advies tot voorspellend onderhoud.

Infrabel, Innovation Awards

Infrabel – Hyperion een door de Belgische railinfra beheerder Infrabel ontwikkeld, volledig geautomatiseerd seinherkenningsysteem. Dit wordt gebruikt voor ERTMS projecten. Hyperion maakt gebruik van vier camera’s en meerdere laser scanners. Hyperion wordt gezien als een game changer omdat Infrabel het niet alleen gebruikt voor predictive maintenance maar ook om ETCS-software te ontwikkelen en te installeren in zijn hele netwerk.

Rollend materieel:

Rail Service Net, Innovation AwardsRail Service Net – Mobiele zanddispenser. Met dit apparaat kunnen locomotieven die tussen servicebeurten door zonder zand komen te zitten eenvoudig en snel worden bijgevuld. Zonder stroom of perslucht van de locomotief zelf. In plaats van zes tot acht uur per ton met de hand door zandzakken te legen kan de zanddispenser in twee uur tijd een ton lossen onafhankelijk van waar de locomotief staat.

Nijhuis Engineering, Innovation AwardsNijhuis Engineering Dronten B.V. – BEAR rail system. Een nieuwe machine voor het aanleggen van spoor. Meer details over deze machine volgen nadat het patent is afgegeven. dit zal naar verwachting in de tweede helft van maart gebeuren.

Global Railway, Innovation AwardsGlobal Railway Engineering Pty Ltd – Scheffel Self Steering. Deze driedelige zelfsturende draaistellen zijn geschikt voor alle spoorsystemen die werken met driedelige draaistellen. Daarnaast zorgen ze volgens de fabrikant voor 5 tot 10 keer minder slijtage aan de wielrennen het algemeen en tot 40 keer minder slijtage in bochten. Daarnaast wordt er brandstof bespaard en is er minder kans op ontsporing.

IT Innovatie:

ESIM, Innovation AwardESIM – Onbemand diagnosesysteem voor de geometrie van het spoor. Dit systeem voert vanuit normale personen- of goederentreinen dezelfde periodieke controles aan het spoor uit als een meettrein. Vanuit de trein wordt de geometrie van het spoor op verschillende parameters beoordeeld door sensoren.

Luleå University of Technology, Innovation Award
Luleå University of Technology –  The ePilot. Een digitaal samenwerkingsproject voor het onderhoud van het spoor in Zweden. Bij ePilot zijn de eigenaren van de infrastructuur, vervoerders, aannemers, onderhoudspartijen, toeleveranciers, consultants en het Luleå Railway Research Center (JVTC).

Comboios de Portugal

CP – Comboios de Portugal E.P.E. – migration application. De Portugese vervoerder ontwikkelde samen met E.P.E. en Fujitsu een oplossing om over stappen van twee verschillende, op Windows CE gebaseerde betaalsystemen over te stappen op een nieuw Android systeem.

Openbaar vervoer:

Qlayers, Innovation AwardQlayers – Sharkskin microstructures. Qlayers ontwikkelde een printtechniek waarmee coatings met microstructuren op treinen geprint kunnen worden. Een van de eersten is er een gebaseerd op de huid van een haai. De coating verlaagt de luchtweerstand, maakt ijsvrij maken makkelijker.

LondonNorthEastern, Innovation AwardsLondon North Eastern Railway – Linking sensors to seat reservation. Dit systeem koppelt het online reserveringssysteem voor reizigers aan sensors boven de stoelen. Reizigers weten hiermee real time welke plaatsen waar in de trein beschikbaar zijn. De vervoerder weet exact waar de reizigers wanneer zijn en kan op die manier het materieel accurater inzetten.

EPFL Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne, Innovation Awards
EPFL Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne –
 De onderzoekers van deze Zwitserse universiteit ontwikkelde energie efficient glas dat mobiele telefoonsignalen doorlaat. Vervoerder BLS gaat het glas toepassen in zijn treinen.

Start up:

Castlab_Melis Gieterijen Tilburg, Innovation AwardsCastlab/Melis Gieterijen Tilburg – Dit bedrijf kan binnen tien werkdagen metalen prototypes, niet meer leverbare onderdelen en kleine series produceren. Hiervoor worden onder meer 3D-printers ingezet.

DB Coating, Innovation AwardsDB Coating-Permanent Protection. Een beschermende coating die er voor zorgt dat graffiti makkelijk te verwijderen is met de bijbehorende spray. Volgens DB Coating zijn beide producten mileuvriendelijk, vooral omdat het gebruik van schoonmaakmaterialen er mee beperkt kan worden en de coating van de treinen lang mee gaat.

KONUX, Innovation Awards

Miss – KONUX Predictive Maintenance System for Rail Switches. Een oplossing die IIoT sensors en kunstmatige intelligentie gebruikt om de conditie van wissel-onderdelen te monitoren. De data worden omgezet in adviezen voor (preventief) onderhoud.

Spoorgoederenvervoer:

Traxens - Digital Freight Train, Innovation AwardsTraxens – Digital Freight Train. Met dit product- en dienstenpakket kunnen conventionele goederenwagons volgens Traxens in recordtijd worden omgebouwd tot intelligente wagons. Geolocatie, aankomstmeldingen, status monitoring, digitale assistentie bij laden en lossen, wagon management en predictive maintenance is hiermee mogelijk.

SBB Cargo, Innovation AwardsSBB Cargo AG – 5L Next. Deze nieuwe goederenwagon werd ontwikkeld voor de Zwitserse spoorwegen. De sterke punten zijn volgens SBB onder meer het lage gewicht en geluidsproductie en een optimale verhouding tussen levensduur en kosten.

RailApp – Transaction and communication platform. RailApp fungeert als transactie- en communicatieplatform voor samenwerkende spoorbedrijven die capaciteit uitwisselen. De app voor een efficiënte communicatie waarbij de veiligheidsprototcollen van de individuele bedrijven meegenomen.

Publieksprijs

Alle bovenstaande genomineerden zijn ook in de race voor de publieksprijs. Stemmen voor deze prijs kan hier tot dinsdag 26 maart 10.00 uur.

De winners van de prijzen worden bekendgemaakt tijdens tijdens de Award ceremony die op 26 maart 2019 plaatsvindt in de Nicolaïkerk in Utrecht.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.