
IoT-oplossing voorkomt dat goederenwagens kwijtraken
Dual Inventive heeft een Internet of Things track en trace-systeem ontwikkeld zodat vervoerders altijd weten waar hun wagens zijn. Treinwagens die worden gebruikt voor internationaal vrachtverkeer raken namelijk nog weleens zoek. Mark Damen van Dual Inventive vergelijkt het met koffers die zoek raken op het vliegveld. “Bij het heuvelen van goederenwagens gaat geregeld wat mis.”
Dual Inventive heeft samen met telecomgigant Deutsche Telekom een volgende generatie track and trace-apparaat ontwikkeld, de TRT 3000. T-Mobile leverde een simkaart. Het prototype werd begin november gepresenteerd tijdens de Hubraum van Deutsche Telekom. “Als je elke wagen uitrust met een slimme sensor, weet je altijd waar deze zich bevindt,” zegt Damen. “Deze innovatie kan bedrijven daardoor veel verloren vrachten – en geld – besparen.”
Gegevens
Er raken namelijk geregeld wagens zoek op het Europese spoor. “Dan wordt een wagen van een bedrijf uit Praag opeens gevonden op een rangeerterrein in Berlijn. Bij het heuvelen van wagens gaat er weleens iets mis. Vergelijk het maar met koffers op een vliegveld. Die belanden ook geregeld op de verkeerde plek.”
De TRT 3000 is voorzien van een geïntegreerd zonnepaneel en kan daardoor onbeperkt gebruikt worden. Het systeem volgt niet alleen het materieel, maar geeft ook draadloos uitgebreide informatie over de omgeving door. De sensor bevindt zich in de ruimte waarin de vracht verscheept wordt, zoals in een container. Daardoor worden data over vibraties, temperatuur en luchtvochtigheid doorgegeven.
En die informatie is heel belangrijk, omdat er in sommige wagens gevaarlijke stoffen worden vervoerd, zoals olie en chemicaliën. En met dit transport mag niks misgaan. Mocht dat toch gebeuren, kunnen hulpdiensten via TRT 3000 snel acteren.
IoT-platform
De gegevens die worden verzameld door de sensoren, worden gedeeld met Dual Inventive’s IoT-platform MTinfo 3000. Aan dit platform kunnen wagenlijsten worden gekoppeld en deze kunnen digitaal gedeeld worden via mobiele apps. Zo is alle data eenvoudig terug te vinden op één plek. Dual Inventive hoopt hiermee het transport veiliger, efficiënter en duurzamer te maken.
Een soortgelijk systeem met RFID-chips wordt in de VS al decennia toegepast. Wel nodig ook, want het spoorgoederenvervoer is daar vier keer zo omvangrijk als in Europa.
De eerste proeven werden al genomen in de jaren ’60, onder andere op de Transcon van de Santa Fe tussen Chicago en LA. Het systeem werkte goed, behalve bij een legerbasis op de grens van Texas. Het radarsignaal was zo sterk dat treinen “onzichtbaar” werden…
Leuk allemaal, neemt niet weg dat er nog steeds spookwagens op een spoor kunnen staan in het “gloednieuwe systeem” (oud systeem, nieuwe naam) DRA.
Daarnaast worden de nieuwe systemen natuurlijk niet gekoppeld met de huidige systemen, dat is tenminste wat de ervaring leert.