Rieder geluidsabsorberende perronwanden

Perronwanden met geluidsabsorptiepanelen verminderen geluidsoverlast

Speciale perronwanden met geluidsabsorptiepanelen is een nieuwe methode om geluidsoverlast van het spoor tegen te gaan. Deze worden geplaatst bij haltes en treinstations. Producent Rieder presenteert de perronwanden op spoorbeurs InnoTrans. De beurs vindt van dinsdag 18 september tot en met vrijdag 21 september plaats in Berlijn.

De geluidsabsorptiepanelen van ETS Spoor-partner Rieder zijn gemaakt van houtvezelbeton. Het materiaal is niet glad, maar heeft golvende vormen. Daardoor wordt het geluid geabsorbeerd in plaats van gereflecteerd. Op die manier kan geluid worden gedempt waar het ontstaat: bij de wielen.

De panelen zijn in staat om tot wel 47 decibel te absorberen. Het materiaal heeft een levensduur van meer dan 50 jaar. Deze dempende perronwand is aangebracht op een perron van station Töging am Inn in Duitsland, als onderdeel van de modernisatie van de Sudostbayhernbahn.

Demonstratie kantelwagon

Vossloh Rail Services, ook partner van ETS Spoor, demonstreert een kantelwagon de spoorbeurs. Deze wagons kunnen worden ingezet voor het aanleveren van wissels op het spoor. “Door het inzetten van schuine wagons kunnen de voorgemonteerde wissels per spoor worden getransporteerd en met behulp van een kraan in een keer in de baan worden gelegd”, zegt Arjan van der Weide van ETS Spoor. Daardoor zijn er minder handelingen nodig in het spoor en zullen opbouwtijden afnemen.

ETS Spoor nam samen met VolkerRail en Vossloh deel aan een pilot in februari 2017, waarbij voorgemonteerde wissels met behulp van een kraan in het spoor zijn gelegd. De wissels werden met een kantalwagon over het spoor vervoerd naar Arnhem. Deze pilot was succesvol afgerond. Hierna is het proces verder geoptimaliseerd en projectleider Marinus van Oort van VolkerRail hoopt de wagons in de toekomst vaker in te kunnen zetten.

Trillingsdemping

Naast Vossloh en Rieder, staat ook ETS Spoor-partner Getzner op de spoorbeurs. Ze presenteren daar zowel nieuwe als beproefde oplossingen voor trillingsdemping. Een voorbeeld is de under sleeper pad. Deze pads verminderen bovendien de trillings- en geluidsoverlast. Ze verlengen ook de levensduur van ballast. Bezoekers kunnen ook ballastmatten en oplossingen voor het optimaliseren van wissels en overgangszones zien. Volgens ETS Spoor verminderen deze producten niet alleen de onderhoudskosten, ze verhogen ook het comfort voor reizigers.

Klanten van ETS Spoor kunnen hier vrijkaarten krijgen voor de spoorbeurs. Via deze link kunnen bezoekers ook een afspraak maken met leveranciers van ETS Spoor.

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.