Frame cabineradio 3D-printen. Foto: Kees-Jan Bakker

NS gaat treinonderdelen in 3D printen

NS is gestart met het 3D-printen van treinonderdelen. Op dit moment gaat het om ongeveer 20 verschillende onderdelen, maar NS hoopt dit aan het eind van het jaar te hebben uitgebreid tot 50. De eerste treinen met 3D-geprinte onderdelen rijden al op het spoor.

De onderdelen zijn gemaakt van plastic en metaal. Onderdelen zoals een stekkertje voor het omroepsysteem en het frame om de cabineradio op de stuurtafel van de machinist kunnen al worden 3D-geprint. Het lijkt misschien alsof leveranciers buitenspel worden gezet omdat NS de onderdelen nu zelf laat maken, maar dat is niet zo, vertelt NS-woordvoerder Anita Middelkoop. “We werken samen met leveranciers. Zij zijn zelf tenslotte ook op zoek naar innovaties om hun werk beter te kunnen doen.” In sommige gevallen zorgt de leverancier ervoor dat de tekeningen van het onderdeel beschikbaar is.

Bovendien gaat het vaak om onderdelen met een lange levertijd of die simpelweg niet meer geleverd kunnen worden. “Samen kunnen we er dan toch voor zorgen dat het onderdeel tijdig beschikbaar is.” Hierdoor kan de levertijd van onderdelen van soms maanden worden verkort naar dagen. Treinen die onderhoud nodig hebben, zijn daardoor weer sneller inzetbaar.

3D-printers

Het 3D-printen van onderdelen is niet het enige wat NS laat doen. “We maken naast de onderdelen zelf ook tools om een treinonderdeel op de reguliere manier te kunnen maken. In dat geval is het onderdeel zelf niet 3D-geprint, maar de mal waarmee het onderdeel is gemaakt is dan wel 3D-geprint (met behulp van een zandmal).”

NS heeft zelf geen 3D-printers, zegt Middelkoop. “We werken samen met organisaties die 3D-printers hebben. Dat is alleen maar beter, je kunt je voorstellen dat als wij een printer ergens hebben staan, dat we moeten wachten totdat het onderdeel af is voordat we de volgende kunnen printen. Door samen te werken met deze organisaties, hebben we altijd voldoende capaciteit.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.