Brandstofceltrein Coradia iLint van Alstom

Waterstoftrein toegelaten tot spoor in Duitsland

De waterstoftrein Coradia iLint van fabrikant Alstom is toegelaten tot het spoor in Duitsland. In Berlijn werd vorige week officieel de vergunning overhandigd. Duitsland wordt daarmee het eerste land ter wereld dat een waterstoftrein voor personenvervoer op het spoor heeft rijden, volgens Alstom. De eerste twee prototypen van de Coradia iLint rijden deze zomer mee in de dienstregeling in de deelstaat Nedersaksen in het noordwesten van Duitsland. Ze vervangen twee diesellocomotieven.

De vergunning voor ingebruikname werd verleend door de Duitse federale spoorwegveiligheidsautoriteit Eisenbahn-Bundesamt (EBA). De iLint-waterstoftrein is gebaseerd op de dieseltrein Coradia Lint, een trein voor regionaal vervoer. De iLint kan met de inhoud van één tank een afstand tot duizend kilometer afleggen en heeft een topsnelheid van 140 kilometer per uur. De Duitse regering ondersteunt de ontwikkeling van de trein in de vorm van een subsidie van ruim 8 miljoen euro.

Veertien treinen

Een waterstoftrein rijdt, zoals de naam al zegt, op waterstof. De trein stoot alleen maar stoom en condens uit. Daardoor is de waterstoftrein een milieuvriendelijker alternatief voor dieseltreinen en goedkoper dan elektrificatie van de spoorlijn. Volgens Alstom staat de CO2-reductie met één Coradia iLint-waterstoftrein op jaarbasis gelijk aan vierhonderd personenauto’s (zevenhonderd ton CO2). Met een vloot van vijftig treinen zou het gaan om twintigduizend personenauto’s.

Alstom tekende in november 2017 een contract om veertien waterstoftreinen te leveren voor de Duitse vervoersautoriteit LNVG in Nedersaksen. Verwerkt in het contract zijn het onderhoud van de treinen en de energievoorziening voor de komende dertig jaar. LNVG koopt de iLint-treinen aan voor zijn eigen vloot en verhuurt deze vervolgens aan vervoerder Elbe-Weser-Verkehrsbetriebe (EVB). De treinen gaan vanaf december 2021 reizigers vervoeren tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude in Nedersaksen. Nu rijden er nog dieseltreinen op dit traject.

Emissiearm en efficiënt

“De waterstoftrein is een emissiearm en efficiënt alternatief voor diesel. Vooral op secundaire lijnen, waar bovenleidingen oneconomisch of nog niet beschikbaar zijn, zijn deze treinen een schone en milieuvriendelijke optie,” zei Enak Ferlemann, de vertegenwoordiger van de Duitse federale overheid voor het vervoer per spoor. “Daarom ondersteunen en promoten we de technologie.”

“Deze goedkeuring is een belangrijke mijlpaal voor de Coradia iLint en een daadkrachtige stap op weg naar schone en toekomstgerichte mobiliteit. Alstom is enorm trots op deze door waterstof aangedreven regionale trein en het feit dat deze nu zal overgaan in regulier passagiersvervoer”, aldus Wolfram Schwab van Alstom.

Ontwikkeling

Alstom was op meerdere plekken in Duitsland bezig met de ontwikkeling van de waterstoftrein, zoals in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Hier is het ontwikkeltraject van de waterstoftrein stopgezet. De waterstoftrein gaat begin 2019 ook in Nederland rijden op het tracé tussen Groningen en Leeuwarden. Het gaat om een proef waarbij bekeken wordt of de waterstoftrein op lange termijn de dieseltreinen op dit traject  kunnen vervangen.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.