Goederenvervoer Nederland-China

Spoorgoederenvervoer China-Europa afgenomen, Nederland handelt voorzichtig

Meerdere keren per week rijd LTE een containertrein tussen Nederland en China met een tussenstop in Rusland vanwege het overladen van de containers op een andere trein. Dit gebeurt vanwege de andere spoorbreedte.Rob Dammers / Wikimedia Commons

Sinds de oorlog in Oekraïne zijn de ladingvolumes op de Nieuwe Zijderoute tussen China en Europa afgenomen met 38 procent. Toch is het vervoer over de spoorlijn door Rusland niet volledig stil komen te liggen. Vanuit Nederland werden er voor bijna 39 procent minder goederen per trein vervoerd naar China.

In de eerste negen maanden van 2022 werd er volgens de Eurasian Rail Alliance Index (ERAI) ruim 29 procent minder teu vervoerd tussen China en Europa ten opzichte van het jaar ervoor. In de periode van april tot september – dus nadat de oorlog in Oekraïne uitbrak – was er zelfs sprake van een afname van ruim 38 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021.

Van april tot en met september van dit jaar is er ruim 139.000 teu door de EU vanuit het oosten geïmporteerd via de Nieuwe Zijderoute; een daling van bijna 34 procent. Naar China werd ruim 57.000 teu via de spoorlijn geëxporteerd, dus transport in oostelijke richting. Daarmee was er een afname zichtbaar van bijna 47 procent.

Van de ruim 139.000 teu die van april tot september vanuit China naar de EU werd gebracht ging het grootste deel van de goederen, bijna 96.000 teu, over het spoor met als eindbestemming Polen. Duitsland en België stonden op plaats twee en drie. Andere landen die een kleine hoeveelheid goederen ontvingen uit China per spoor waren Nederland, Hongarije, Italië, Frankrijk, Groot Brittanië, Finland, Denemarken en Tsjechië.

Export naar China vanuit Duitsland, Polen, Nederland

Volgens de index hebben overigens lang niet alle Europese landen een significant vervoersvolume op de Nieuwe Zijderoute. In oostelijke richting werden er tussen april en september vooral vanuit Duitsland goederen naar China vervoerd. Polen en Nederland staan respectievelijk op de tweede en derde plaats. Daarnaast exporteerden ook Tsjechië, Finland, Frankrijk, Hongarije en Zweden nog een marginale hoeveelheid goederen naar China via het spoor.

Voor koploper Duitsland was er richting China een afname zichtbaar van ruim 33 procent. De volumes uit Polen en Nederland laten grotere dalingen zien. Zo werd er bijna 72 procent minder teu uit Polen vervoerd ten opzichte van dezelfde periode in het jaar ervoor. De volumes uit Nederland daalden met bijna 39 procent.

Dit artikel verscheen (in uitgebreidere vorm) eerder op de website van zustervakblad Nieuwsblad Transport.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Simone van der Lee

Simone van der Lee is verslaggever, journalist en redacteur voor NT.nl en deelt regelmatig interessant nieuws met SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.