Suurhoffbrug transport door Rotterdam, bron: Rijkswaterstaat

Dubbelspoor Suurhoffbrug weer in gebruik, maar niet bij harde wind

Bron: Rijkswaterstaat

Het is weer mogelijk om met twee treinen tegelijk over de Suurhoffbrug naar de Maasvlakte te rijden. Treinen kunnen nu veilig de brug over, zelfs bij windkracht 6. Sinds 2 juni was de brug alleen nog maar over één spoor bereikbaar, omdat ProRail constateerde dat er sprake was van corrosie. Hierdoor voldeed de brug niet meer aan de veiligheidsnormen.

Ondanks de heropening van de brug mogen erts- en kolentreinen de brug niet meer gebruiken als de wind boven windkracht 6 komt. Voor andere treinen geldt dat bij windkracht 7 of hoger.

“We hebben de situatie opnieuw kritisch bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat het onder voorwaarden mogelijk is om meerdere goederentreinen tegelijk over de brug te laten rijden. Factoren waar we rekening mee moeten houden zijn wind en de belasting van de trein. Dit is overeengekomen in overleg met vervoerders en verschillende afdelingen binnen ProRail”, aldus een woordvoerder van ProRail.

ProRail geeft ook aan nog geen definitieve oplossing te hebben gevonden voor de brug die regelmatig te maken krijgt met problemen. ProRail: “Intussen zijn we druk bezig met een actieplan om te kijken hoe we de Suurhoffbrug weer volledig kunnen benutten.”

Omzetverlies

Arno van Deursen, algemeen directeur van Independent Rail Partner, zegt dat de capaciteit ernstig beperkt is. “Als gevolg van deze situatie hebben we zeker meer dan 100.000 euro omzetverlies geleden. We rijden ongeveer 100 treinen per week. Daarvan moeten er elke dag zeker vijftien naar de Maasvlakte. Treinen moesten soms wel vier uur wachten voordat ze een pad kregen toegewezen. En die treinen moesten vervolgens ook weer op een emplacement worden opgesteld.”

“Zonder de Suurhoffbrug is de Maasvlakte niet bereikbaar per spoor. De spoorgoederenvervoerders vinden het onbegrijpelijk dat de zoveelste uitdaging van ProRail nu als een duivel uit een doos komt”, zegt Hans-Willem Vroon van RailGood. Over de huidige beperkingen op opvang zegt hij: “Als de wind niet te hard waait, is dit zeker winst voor de vervoerder. Maar het is natuurlijk minder leuk voor de vervoerders die zwaarder beladen treinen rijden.”

“Als het hard waait, hebben we last van dezelfde beperkingen. En we weten niet wanneer de brug gerepareerd wordt. Bovendien zal het waarschijnlijk nodig zijn om de brug tijdelijk buitenwerking te stellen voor herstelwerkzaamheden. waardoor treinen er misschien helemaal niet overheen kunnen rijden. Daar gaan we nog veel gedoe mee krijgen”, zegt Van Deursen.

Rangontwerp

Naar aanleiding van door Rijkswaterstaat geconstateerde tekortkomingen in het weggedeelte van de brug heeft ProRail vorige maand onderzoek gedaan. Hieruit bleek dat het spoorgedeelte niet dezelfde beperkingen had als het weggedeelte, maar dat er sprake was van corrosie. “Uit vervolgonderzoek blijkt nu dat de wettelijke normen voor de belasting op de brug worden overschreden als er twee volgeladen goederentreinen tegelijk over de brug rijden. Dit is het gevolg van de corrosie en het slanke ontwerp van de brug. De komende weken gaan we onderzoeken hoe de brug verder kan worden versterkt”, zo stelde ProRail eerder over deze kwestie.

Dit artikel verscheen eerder op de website van zustervakblad Nieuwsblad Transport.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simone van der Lee

1 reactie op “Dubbelspoor Suurhoffbrug weer in gebruik, maar niet bij harde wind”

Charles Ouweland|08.07.22|11:56

“Ondanks de heropening van de brug mogen erts- en kolentreinen de brug niet meer gebruiken als de wind boven windkracht 6 komt. Voor andere treinen geldt dat bij windkracht 7 of hoger.” Huh? Boven kracht 6 is toch hetzelfde als 7 en hoger?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.