De Broken Bridge naast de Friendship Bridge die China en Noord-Korea verbindt, foto: ANP

Grens tussen Noord-Korea en China heropend voor goederenvervoer per spoor

De grens tussen China en Noord-Korea is officieel heropend voor het goederenvervoer per spoor. Dat heeft een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken Zhao Lijian maandag op een persconferentie gemeld, maar is pas de afgelopen dagen door diverse Chinese media naar buiten gebracht.

Maandag arriveerde een trein geladen met noodvoorraden uit China bij de Noord-Koreaanse grensplaats Sinuiju. Na aankomst van de trein, werd er door verschillende media gespeculeerd over de heropening van de grens, aangezien het goederenvervoer per spoor sinds het begin van de pandemie was opgeschort, afgezien van een achtdaagse ‘opleving’ in november.

Eerst werd er rekening mee gehouden dat het tijdelijk zou zijn. Maar in de dagen die volgden, haalden de bevestigende woorden die op de persconferentie werden gesproken, het nieuws. Verschillende Chinese nieuwswebsites hebben bericht over de hervatting van het goederenvervoer per spoor tussen China en Noord-Korea.

Beladen goederentrein

Maandagochtend kwam een ​​beladen goederentrein uit China Noord-Korea binnen en keerde diezelfde ochtend met lege wagons terug naar China. Het was de eerste trein die tussen beide landen reed sinds de kortstondige heropleving van het goederenvervoer per spoor in november, en een periode van volledige sluiting van twee jaar daarvoor.

Op 1 november 2021 kende de spoorgoederendienst tussen Dandong en Sinuiju een korte opleving van acht dagen, waarna de dienst weer werd stilgelegd. Een nieuw bevestigd geval van corona deed zich voor in het Dandong-gebied, reden om de spoorweghandel opnieuw te onderbreken, gelet op het pandemiebeleid.

Daarvoor was het goederenvervoer per spoor twee jaar of sinds het begin van de coronacrisis opgeschort. Aangezien China goed is voor 90 procent van de jaarlijkse internationale handel van Noord-Korea, heeft deze pauze in Noord-Korea voor grote problemen gezorgd op het gebied van voedsel, medische apparatuur en zelfs de uitgifte van valuta. In 2021 bedroeg de voedselkloof dit jaar 860.000 ton.

Dit artikel is eerder verschenen bij zustervakblad RailFreight.

Lees ook:

Chinese goederentrein komt aan in Korea na jarenlange stilstand vrachtvervoer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.