Noordzee–Oostzeecorridor uitgebreid met Terneuzen, Zeebrugge, Gent en Medyka
De Noordzee-Oostzeecorridor voor goederenvervoer per spoor is uitgebreid met drie nieuwe verbindingen. De havens van Zeebrugge en Gent in België, de haven van Terneuzen in Nederland en Medyka, de enige landinwaartse bestemming, in Polen zijn nieuwkomers die veel te bieden hebben.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Zolang het transport over water slechts liggeld hoeft te betalen blijft het goederenverkeer per spoor in Nederland een marginale bedoeling. In Nederland kunnen binnen afzienbare tijd containers tot vier hoog varen over het Juliana- en Twentekanaal. In België geldt dit voor het Albertkanaal (Antwerpen – Luik).
Momenteel wordt een kanaal gegraven tussen de Belgische Schelde en de Seine in Frankrijk. De EU is medefinancier en dit zal het vervoer per spoor tussen beide landen verder ondermijnen.