NNoordzee-Oostzeecorridor, TEN-T corridor

Noordzee–Oostzeecorridor uitgebreid met Terneuzen, Zeebrugge, Gent en Medyka

De Noordzee-Oostzeecorridor voor goederenvervoer per spoor is uitgebreid met drie nieuwe verbindingen. De havens van Zeebrugge en Gent in België, de haven van Terneuzen in Nederland en Medyka, de enige landinwaartse bestemming, in Polen zijn nieuwkomers die veel te bieden hebben.

De nieuwe bestemmingen zijn sinds maandag actief in de corridor. Medyka, Zeebrugge en Gent worden hoofdverbindingen in de corridor, terwijl Terneuzen als raillink gaat fungeren. Gent in België en Terneuzen in Nederland zijn met elkaar verbonden zijn via het kanaal Gent-Terneuzen, onderdeel van North Sea Port.

Toevoeging havens biedt zakelijke kansen

Naast de bestaande tien havens die al onderdeel uitmaken van de Noordzee-Oostzeecorridor, zullen de havens  van Zeebrugge en de Noordzee cruciale spelers in het goederenvervoer per spoor die waarde toevoegen aan het netwerk en naar verwachting “nieuwe zakelijke kansen zullen bieden”.

De Noordzee-Oostzeecorridor maakt onderdeel uit van het Trans-Europese transportnetwerk waarin verschillende railcorridors hubs in diverse Europese landen met elkaar verbinden.

Belang aansluiting havens op spoorgoederennetwerk

De haven van Zeebrugge heeft volgens vakblad RailFreight.com een duidelijke focus op het goederenvervoer per spoor, dat ongeveer 15 procent van het totale goederenvervoer in beslag neemt. Het heeft meerdere spoorgoederenverbindingen per spoor, bijvoorbeeld met Frankrijk, Italië, Spanje en Polen.

Bovendien fuseerde het vorig jaar tot één havenbedrijf met de haven van Antwerpen, dat al eigendom is van de Noordzee-Oostzeecorridor. Het doel van deze fusiehaven is om de grootste containerhaven van Europa te worden, en men kan zich alleen de mogelijkheden voorstellen die uit een dergelijke ontwikkeling voortkomen.

North Sea Port Gent Sifferdok

Potentieel van North Sea Port

Anderzijds heeft de North Sea Port (Gent-Terneuzen) een even interessant potentieel. De Europese Commissie had sinds februari 2021 aangekondigd dat ze de Kanaalzone Gent-Terneuzen wilde opnemen in de spoorgoederencorridor Noordzee-Oostzeecorridor. De North Sea Port, die al tot de RFC’s Rijn-Alpen en Noordzee-Middellandse Zee behoort, houdt het spoorvervoer hoog op de agenda.

Jaarlijks komt 7 tot 8 miljoen ton lading de haven binnen of verlaat deze per spoor. Dat is 10 procent van al het goederenvervoer tussen de haven en het achterland, een relatief hoog aandeel in vergelijking met andere havens in West-Europa. Wekelijks komen en gaan meer dan 300 treinen.

Uitbreiding corridor verbetert verbinding met Azië

Naast de havens in de Benelux heeft de Noordzee-Oostzeecorridor een ander station aan de Pools-Oekraïne grens verworven. Medyka, een grensovergang en veelbelovende terminal, zal naar een brug slaan tussen Europa en Azië. Volgens de organisatie achter de Noordzee-Oostzeecorridor is de uitbreiding van de corridor naar Medyka “een volgende stap op weg om het spoorvervoer naar de Oost- en Aziatische landen te verbeteren en het transportpotentieel van deze corridor te vergroten.”

De Medyka-terminal werd oorspronkelijk gebruikt voor het transport van ijzererts. De terminal maakt deel uit van PKP’s diversificatiestrategie, waarbij PKP Cargo ernaar streeft “van Medyka een nieuwe Malaszewicze te maken”.

Omdat het vervoer per spoor van deze grondstof echter werd stopgezet, heeft PKP Cargo twee reachstackers (grote heftrucks om containers te verplaatsen) aangeschaft. Momenteel kan het 3 tot 4 treinen per dag aan. Een van de belangrijkste voordelen is dat de terminal overslag biedt van smal tot normaalspoor (1435 mm tot 1520 mm). Bovendien biedt het opslagmogelijkheden, zodat de overslag niet wagen per wagen hoeft te gebeuren, zoals in nabijgelegen terminals.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nikos Papatolios

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.