China-Shipping

Onderzoek naar mogelijk transport van drugschemicaliën per spoor uit China

De landelijke politie gaat samen met de douane onderzoeken of er chemicaliën bedoeld voor de productie van drugs per spoor van China naar Europa worden vervoerd. Dit maakt onderdeel uit van een bredere analyse waarbij de stromen van grondstoffen voor harddrugs in kaart worden gebracht. Dat zegt woordvoerder Thomas Aling van de landelijke politie na berichtgeving hierover in het AD.

In 2016 is er bij Railport Brabant in Tilburg een partij wijnsteenzuur afkomstig uit China door de politie aangetroffen. “Dit is een grondstof voor het maken van harddrugs, maar het is niet zeker dat dit voor deze doeleinden zou worden gebruikt”, zegt Aling.

Volgens de woordvoerder zijn er, anders dan het AD dinsdag meldde, op dit moment geen concrete aanwijzingen dat er op dit moment sprake is van transport van chemicaliën voor de productie van drugs. Toch is de politie samen met de douane een breder onderzoek gestart naar de stromen van grondstoffen voor harddrugs. “Dit wordt ook wel fenomeenonderzoek genoemd, waarbij we onderzoeken of er een bepaald probleem is. Dit is onder meer bedoeld om de branche gezond te houden. Dit doen we ook in de havens, samen met de douane en bedrijven.”

Onderzoek naar illegale stromen

“De meeste cocaïne komt via de zeeroute. China is een belangrijk land waar chemicaliën voor de productie van harddrugs vandaan komen. Wij werken nu met partners samen om te kijken of er illegale stromen mee gaan richting de trein naar Nederland.”

De inhoud van de goederentreinen wordt voordat het de Europese Unie binnenkomt gecontroleerd aan de grens van Polen en Wit-Rusland. “Het is gebruikelijk om controles uit te voeren op de eindpunten van transport, maar dan heb je alleen het eindstation. In het onderzoek bekijken we ook of er onderweg illegale dingen gebeuren. Bij zeevracht zie je bijvoorbeeld ook wel eens dat iets voordat het in de haven binnenkomt overboord wordt gegooid naar een ander schip.”

Ladingcontroles

De drugschemicaliën van andere chemicaliën onderscheiden is nog niet zo makkelijk, legt Aaling uit. “Ananassen met cocaïne erin die je in de scheepvaart tegenkomt, pik je er zo uit. Maar bij drugschemicaliën moet je het onderscheid maken tussen illegale en legale chemicaliën die bijvoorbeeld worden gebruikt voor kleding of schoonmaakmiddelen. Dat is lastiger vast te stellen.”

De politie en douane willen daarnaast voorkomen dat de controles een te grote negatieve impact hebben op de levering van de materialen door de bedrijven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Onderzoek naar mogelijk transport van drugschemicaliën per spoor uit China | SpoorPro.nl
China-Shipping

Onderzoek naar mogelijk transport van drugschemicaliën per spoor uit China

De politie gaat samen met de douane onderzoeken of er chemicaliën bedoeld voor de productie van drugs per spoor van China naar Europa worden vervoerd. Dit maakt onderdeel uit van een bredere analyse waarbij de stromen van grondstoffen voor harddrugs in kaart worden gebracht. Dat zegt woordvoerder Thomas Aling van de Landelijke Eenheid van de politie na berichtgeving hierover in het AD.

In 2016 is er bij Railport Brabant in Tilburg een partij wijnsteenzuur afkomstig uit China door de politie aangetroffen. “Dit is een grondstof voor het maken van harddrugs, maar het is niet zeker dat dit voor deze doeleinden zou worden gebruikt”, zegt Aling. Spoorgoederenvervoerder GVT bevestigt in een reactie op de berichtgeving dat er in 2016 “een kleine hoeveelheid aan wijnsteenzuur” is aangetroffen, maar het niet door de politie is aangetoond dat dit voor de productie van drugs is gebruikt.

Volgens de politiewoordvoerder zijn er, anders dan het AD dinsdag meldde, op dit moment geen concrete aanwijzingen dat er op dit moment sprake is van transport van chemicaliën voor de productie van drugs. Toch is de politie samen met de douane een breder onderzoek gestart naar de stromen van grondstoffen voor harddrugs. “Dit wordt ook wel fenomeenonderzoek genoemd, waarbij we onderzoeken of er een bepaald probleem is. Dit is onder meer bedoeld om de branche gezond te houden. Dit doen we ook in de havens, samen met de douane en bedrijven.”

Onderzoek naar illegale stromen

“De meeste cocaïne komt via de zeeroute. China is een belangrijk land waar chemicaliën voor de productie van harddrugs vandaan komen. Wij werken nu met partners samen om te kijken of er illegale stromen mee gaan richting de trein naar Nederland.”

De inhoud van de goederentreinen wordt voordat het de Europese Unie binnenkomt gecontroleerd aan de grens van Polen en Wit-Rusland. “Het is gebruikelijk om controles uit te voeren op de eindpunten van transport, maar dan heb je alleen het eindstation. In het onderzoek bekijken we ook of er onderweg illegale dingen gebeuren. Bij zeevracht zie je bijvoorbeeld ook wel eens dat iets voordat het in de haven binnenkomt overboord wordt gegooid naar een ander schip.”

Ladingcontroles

De drugschemicaliën van andere chemicaliën onderscheiden is nog niet zo makkelijk, legt Aaling uit. “Ananassen met cocaïne erin die je in de scheepvaart tegenkomt, pik je er zo uit. Maar bij drugschemicaliën moet je het onderscheid maken tussen illegale en legale chemicaliën die bijvoorbeeld worden gebruikt voor kleding of schoonmaakmiddelen. Dat is lastiger vast te stellen.” De politie en douane willen daarnaast voorkomen dat de controles een te grote negatieve impact hebben op de levering van de materialen door de bedrijven.

GVT meldt dat er vanuit de internationale samenwerking Chengdu International Railway Service alles aan wordt gedaan om transport van chemicaliën voor de productie drugs te voorkomen. Het bedrijf geeft aan als ontvangende partij in Europa “de documenten controleert, de foto’s tijdens het laden in China controleert en het product controleert aan de hand van de HS-code (Harmonised System, red.) en de laatplaats”.

“Verder werken wij als bedrijf nauw samen met de lokale politie, de Nederlandse douane en het Nederlandse ministerie om te voorkomen dat deze producten op onze gezamenlijke spoorverbinding worden gebruikt voor illegale activiteiten.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.