Theemswegtracé

Door Theemswegtracé kan aantal dagelijkse treinen van 90 naar 230

Het heeft jaren geduurd, maar nu is het dan zover. De bouw van het Theemwegtracé in Rotterdam, een viaduct van vier kilometer lang, is voltooid. De komende dagen wordt dit viaduct aangesloten op de Havenspoorlijn. Het doel: het capaciteitsknelpunt rond de Calandbrug oplossen, waardoor er meer treinen kunnen rijden. 

Helm op, oranje en gele fluoriserende kleding en werkschoenen aan en daar gaan de journalisten tijdens het persbezoek, onder begeleiding van de mensen van ProRail en het Havenbedrijf. De trap op, om te zien hoe het Theemswegtracé eruit ziet. Het indrukwekkende bouwwerk glanst in de zon.

De verwachting is dat er over drie weken treinen overheen razen. Van 2 tot 8 november wordt de havenspoorlijn gesloten, om het oude spoor op het nieuwe spoor te kunnen aansluiten. Het nieuwe Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg en via de Neckarweg tot aan de Moezelweg. Het spoor passeert twee boogbruggen en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.

Calandbrug

Calandbrug

Het Theemswegtracé vervangt de Calandbrug voor het spoorgoederenvervoer. Niet alleen is de brug aan het einde van haar levensduur gekomen, ook worden hiermee een aantal belangrijke knelpunten opgelost. Het spoorvervoer en de scheepvaart zaten elkaar in de weg. Als de hefbrug open stond, kon het treinverkeer niet passeren. In de huidige situatie hebben ze geen last meer van elkaar. “De Calandbrug hoeft dan niet meer worden te gebruikt. Het is een mooie brug, maar die zorgt er wel voor dat er heel vaak treinen stil moeten staan, omdat er schepen door moeten”, zegt Martijn de Graaf, woordvoerder van ProRail.

Het tracé moet zorgen voor een grotere capaciteit op het spoor. Nu rijden er nog tussen de 90 en 100 treinen per dag op deze route. Het streven is dat er in 2030 230 treinen kunnen rijden. “We hebben dan die bottleneck van die brug niet meer”, zegt De Graaf. Het is nodig om de spoorcapaciteit te verhogen, want het goederenvervoer over de Rotterdamse havenspoorlijn neemt toe.

Het project had een lange aanloop. In 2016 gingen de voorbereidende werkzaamheden van start. Een jaar later, in 2017, werd het fietspad verlegd. In 2018 werd de brug tien meter hoger gelegd, en werd een deel van de betonnen windschermen weggehaald, en op een andere plaats teruggeplaatst. Ook werden er geluidwerende wanden van 1,70 meter neergezet, om het geluid van de voorbijrazende treinen zo veel mogelijk te dempen.

Glad biggenkruid, buizerd en vleermuizen

Tijdens de bouw van het nieuwe viaduct, moesten er een aantal obstakels worden getrotseerd. Er moest rekening worden gehouden met beschermde diersoorten zoals de buizerd en de vleermuis, maar ook met een herdenkingsboom voor een overleden persoon, die op nadrukkelijk verzoek van de familie kon blijven staan. Het ‘glad biggenkruid’, een beschermde plantensoort, dreigde in het gedrang te komen. Ook is er een herplantplicht voor bomen, omdat er groen verloren is gegaan.

300 miljoen euro

De werkzaamheden hebben 300 miljoen euro gekost. Door het verleggen van kabels en leidingen, is dat budget iets overschreden. Dat kostte meer werk dan van tevoren was ingeschat. Ook stuitten de werklieden op een rioolput uit de jaren zestig, waar omheen moest worden gewerkt, wat extra tijd en geld kostte. Van die 300 miljoen, werd 62 miljoen als subsidie door de Europese Unie betaald. De rest van het bedrag komt van de Rijksoverheid en het Havenbedrijf.

Is dat niet een absurd hoog bedrag voor de bouw van een viaduct van vier kilometer? Staat het in verhouding tot de winst die het oplevert? “Voor de investeringen die we hebben gedaan, denk ik dat het wel een redelijk bedrag is”, zegt Hans Meeuwsen, projectleider van het Rotterdams Havenbedrijf. “Het was sowieso noodzakelijk om deze investering te doen.”

Hans Meeuwen
Hans Meeuwen, projectleider van het Rotterdams Havenbedrijf.

Opstarten spoorgoederenvervoer

Vanaf 8 november start het spoorgoederenvervoer van en naar de haven weer op. Op 15 november is de officiële opening. Voor het treinverkeer betekent het dat er tijdens de buitendienststelling meer dan 500 goederentreinen niet kunnen rijden tussen de Botlek en de Maasvlakte. “Allereerst is het natuurlijk heel vervelend voor iedereen die er hinder van ondervindt dat de havenspoorlijn zes dagen dicht gaat”, zegt De Graaf. “Maar het zorgt er wel voor dat er straks meer treinen kunnen gaan rijden. Er zit een heel logistiek plan achter, om ervoor te zorgen dat het allemaal weer goed op gang komt.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

2 reacties op “Door Theemswegtracé kan aantal dagelijkse treinen van 90 naar 230”

Marc Busio|02.11.21|10:54

Ja, 300 miljoen euro is een absurd bedrag voor 4 kilometer spoor, maar is ondertussen wel de standaard geworden. Als over een jaar of tien de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Schiedam een feit is, dan heeft men ondertussen aan die krap vijftien kilometer ook meer dan anderhalf miljard euro uitgegeven. Omdat na de debacles rond HSL en Betuweroute de aanleg van nieuwe spoorlijnen er niet meer in zit, verlengt de sector haar bestaan met dit tarief van 100 miljoen per kilometer omgebouwd spoor.

Jeffrey Schouten|02.11.21|18:36

Van 90 naar 230 treinen per dag? Mooi verhaal. We hebben misschien geen “last” meer van die Calandbrug, maar de terminals kunnen nooit zo’n hoeveelheid treinen verwerken op een dag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.