TSB Cargo Demonstrator Max Bögel, foto: Erfindergeist

Max Bögl test magneetzweefbaan voor autonoom containervervoer

Bouwbedrijf Max Bögl heeft in het Duitse Sengenthal een 860 meter lange testbaan voor het goederenvervoer in gebruik genomen. Via de baan, die uitgerust is met een magneetzweef-systeem, kunnen containers volautomatisch worden verplaatst. 

Het Transportsysteem Bögl (TSB) is bedacht als uitstootvrij alternatief voor het goederenvervoer over de weg. Een TSB-systeem voor personenvervoer wordt op dit moment al getest in China. Daarnaast heeft het bouwbedrijf samen met een lokale partner in de Chinese stad Chengdu een demontratieroute van 3,5 kilometer voor lokaal transport aangelegd.

Magnetische goederenspoorbaan

Volgens Bögl kan de magnetische goederenspoorbaan tot 180 containers per uur vervoeren met snelheden van 150 kilometer per uur met een cyclustijd van 20 seconden. Het bedrijf stelt dat het systeem op de lange termijn vrachtwagens kan vervangen.

In Hamburg bouwt het bouwbedrijf op dit moment een 120 lange demonstratiebaan voor de transportbeurs ITS World Congress dat van 11 tot en met 15 oktober plaatsvindt. Mogelijke toepassingen van de technologie zijn de distributie van goederen tussen drukke logistieke knooppunten zoals haventerminals, de achterlandverbindingen tussen haventerminals en de distributie op zogenaamde droge havens.

De testbaan van de transportbeurs wordt op dit moment in de haven van Hamburg aangelegd. Tijdens de beurs wordt het autonoom vervoer van containers, het wisselen van baan en de containeroverslag gedemonstreerd. Volgens Bögl zal het systeem in de toekomst in staat zijn om individuele containers tot 45ft met een maximaal gewicht te verplaatsen.

De Duitse overheid maakte in mei van dit jaar bekend geld vrij te maken voor het project dat zich richt op de ontwikkeling en het testen van een alternatieve technologie voor milieuvriendelijk, duurzaam en efficiënt goederenvervoer.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Max Bögl test magneetzweefbaan voor autonoom containervervoer | SpoorPro.nl
TSB Cargo Demonstrator Max Bögel, foto: Erfindergeist

Max Bögl test magneetzweefbaan voor autonoom containervervoer

Bouwbedrijf Max Bögl heeft in het Duitse Sengenthal een 860 meter lange testbaan voor het goederenvervoer in gebruik genomen. Via de baan, die uitgerust is met een magneetzweef-systeem, kunnen containers volautomatisch worden verplaatst. 

Het Transportsysteem Bögl (TSB) is bedacht als uitstootvrij alternatief voor het goederenvervoer over de weg. Een TSB-systeem voor personenvervoer wordt op dit moment al getest in China. Daarnaast heeft het bouwbedrijf samen met een lokale partner in de Chinese stad Chengdu een demontratieroute van 3,5 kilometer voor lokaal transport aangelegd.

Magnetische goederenspoorbaan

Volgens Bögl kan de magnetische goederenspoorbaan tot 180 containers per uur vervoeren met snelheden van 150 kilometer per uur met een cyclustijd van 20 seconden. Het bedrijf stelt dat het systeem op de lange termijn vrachtwagens kan vervangen.

In Hamburg bouwt het bouwbedrijf op dit moment een 120 lange demonstratiebaan voor de transportbeurs ITS World Congress dat van 11 tot en met 15 oktober plaatsvindt. Mogelijke toepassingen van de technologie zijn de distributie van goederen tussen drukke logistieke knooppunten zoals haventerminals, de achterlandverbindingen tussen haventerminals en de distributie op zogenaamde droge havens.

De testbaan van de transportbeurs wordt op dit moment in de haven van Hamburg aangelegd. Tijdens de beurs wordt het autonoom vervoer van containers, het wisselen van baan en de containeroverslag gedemonstreerd. Volgens Bögl zal het systeem in de toekomst in staat zijn om individuele containers tot 45ft met een maximaal gewicht te verplaatsen.

De Duitse overheid maakte in mei van dit jaar bekend geld vrij te maken voor het project dat zich richt op de ontwikkeling en het testen van een alternatieve technologie voor milieuvriendelijk, duurzaam en efficiënt goederenvervoer.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.